Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

hoe kan ik een dubbele doos met twee aparte schakelaars vervangen door 1 schakelaar en 1 dimmer?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
870

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (4)

Een van de 2 vervangen door een 230v dimmer er zijn ook schakel dimmers die zet je net voor de lamp en hebben 4 sterkte standen dmv de schakelaar kun je dan je lamp dimmen
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zou even bij een goeie elektrohandel moeten gaan kijken. Er bestaan dimmers die half zo breed zijn. Daarvan kunnen er 2 op 1 (inbouw)doos. Dimknop is dus ook een stuk kleiner (ong. 15 mm doorsnede). Volgens mij bestaan die in combinatie met schakelaar en met een 2e dimmer.
Let wel: halogeenlampen met transformator kun je hier NIET mee dimmen! Die hebben meer ruimte nodig. Verder gelden de normale regels voor dimbare lampen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb even snel een plaatje voor je getekend... situatie 1 is zoals het nu is, situatie 2 zoals jij het wilt.

Hou er rekening mee dat je eigenlijk geen schakelaar nodig hebt... de dimmer is eigenlijk al een schakelaar op zich...

Succes!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
gewoon een schakelaar te vervangen door een dimmer. Waarschijnlijk moet je ook een nieuwe schakelaar kopen met een afdekplaat. dit omdat het e.e.a. niet past of een kleurafwijking heeft.
maak wel eerst alles spanningsloos voor je begint te (de)monteren.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding