diepere groeven. die hebben ze niet wel smallere groeven
kijk de link even na
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kan alleen dit vinden over 16-toeren platen:
"16 2/3 toeren
vanaf 1958
zeldzaam, voor achtergrondmuziek in winkels en voor
gesproken woord" Wat de groef betreft vind ik alleen dit:
"De verbeterde techniek maakte experimenten met een lagere draaisnelheid mogelijk. In de Verenigde Staten experimenteerde Columbia Records met een toerental van 33 1/3, terwijl RCA-Victor 45 toerenplaten ontwikkelde.
De nieuwe platen hadden een smaller groef en moesten dan ook met een kleinere naald worden afgespeeld. Deze groef heet microgroef. Veel grammofoons hebben dan ook twee naalden, gemerkt met een M (van microgroef) en met een N (van normale groef). Een microgroefplaat wordt vernield met een N-naald en een M-naald slijt onnodig hard bij gebruik op een normale plaat.