Verbruikt een plasma TV echt heel veel meer stroom dan een LCD TV?

Hoeveel stroomverbruik zou het jaarlijks schelen bij 4 á 5 uur TV kijken per dag?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
38.8K

Het beste antwoord

Bij gemiddeld gebruik zou een plasma ongeveer 30 a 40 euro meer kosten op jaar basis.
Het meest zuinige is de LED.zelfde techniek als LCD alleen de backlightlampjes zijn nu vervangen voor led lam[pjes

Maar goed voor de beste en mooiste beeld kwaliteit kan je beter voor een plasma gaan.(HD)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

hieronder in de link wordt aangegeven wat het verschil is tussen de 2 tv s
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mooie link! ;-)
Een LCD tv verbruikt 50% minder stroom dan Plasma.

LED tv verbruikt daar weer de helft van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het stroom verbruik van een lcd tv is constand. dat komt omdat deze alle pixels ten alle tijd aan heeft en worden verlicht door de backlicht die ook altijd aanstaat.

Bij een plasma tv worden alle pixel afzonderlijk geregeld, dat betekent dat een zwarte pixel ook echt uit is. Dus geen stroom verbruikt. hierdoor is het stroom verbruik van een plasma tv niet constant. in de regel verbruikt een plasma scherm iets meer stroom dan een lcd.

Over de vraag welk van de 2 het langst meegaat bestaat ook vaak misverstand (LCD en plasma).
Overal staat vermeld dat een plasma 30.000 uur meegaat en een LCD 50.000 (gemiddelde meeting)
Echter wordt er niet verteld dat bij een LCD de lampen (backlicht verlichting) maar 15.000 tot 20.000 uur meegaat. en als je deze wilt vernieuwen je vaak meer kwijt bent dan een nieuwe LCD tv.

Dus eigenlijk gaat een LCD tv maar 15.000 tot 20.000 mee en een plasma 30.000 uur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gemiddeld genomen gebruikt een Plasma scherm 100 watt meer dan een LCD TV en op jaarbasis is dat dus zo'n 182 kWH meer.
Een groot nadeel van een Plasmascherm is de weerspiegeling van licht, dus bij veel licht in de kamer of daglicht is beeld moeilijk te zien, bij LCD heb je daar dus geen last van!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
om te beginnen gebruikt een lcd tv meer dan iedereen denkt.heb het zelf gemeten.Een oude panasonic met glazen beeldbuis 70cm diagonaal gebruikt 75 watt .Maar onze nieuwe lcd tv 82 cm zit gewoon aan de 140 watt.De achtergrond verlichting gebruikt het meest van dergelijke tv s.je kan het ook merken aan de warmte afgifte.Je zal merken dat zo n tv best een flinke hoeveelheid warmte afgeeft.En warmte is eigenlijk nutteloze energie.