Waarom is een stopcontact rond?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
omdat de stekker die erin gaat rond is?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet elke stekker is rond, je hebt ze ook rechthoekig en smal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk direct aan het verhaal over de kip en het ei. Welke was er eerst: de stekker of het stopcontact?

Antwoorden (3)

Een stopcontact is niet altijd rond, in andere landen kan het een andere vorm hebben
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar waarom dan wel in Nederland?
omdat de stekker ook vaak rond is, en zo weet je eigenlijk zeker dat ie altijd past. ookal is je stekker rechthoekig dan past hij er nog in omdat de doorsnede daarvan net zo groot is
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat het stopcontact rond is zal eigenlijk gewoon een keuze van de ontwerpers zijn geweest.

Als hij rechthoekig was geweest dan waren de stekkers uiteraard ook rechthoekig, en passen de standaard "platte" ongeaarde stekkers nog steeds.

Maar hij is nou eenmaal rond, heeft met de werking niks te maken, en als je een geaard stopcontact bekijkt is hij ook niet echt helemaal rond, hij lijkt rond maar heeft 2 platte kanten waarin een uitstulping zit.

Een "ouderwets" ongeaard stopcontact is inderdaad rond, al worden die steeds minder gebruikt.

Omdat het rond is en ook symetrisch is ontworpen kan je altijd kiezen of je een haakse stekker bijv met de kabel naar boven, of met de kabel naar beneden in het stopcontact steekt.

Bij een bijv driehoekig stopcontact kan dat natuurlijk niet.