Waarom reageert mijn pc-speaker met mijn mobiel? Zie uitleg.

Als ik mijn mobiel aan heb staan, en ik heb de speakers van mijn pc aan, dan geeft hij een geluid: ' tu tututu tututu tututu'

Waar wordt dit door veroorzaakt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (3)

Dit is bij iedere telefoon en speaker het geval. Het wordt veroorzaakt door inductie; Een wisselend electromagnetisch veld van je GSM induceert een stroompje in het circuit van je speakers. Dit stroompje is hoorbaar als dat typische geluid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het geluid wordt veroorzaakt door hoogfrequent instraling.
De versterker van de computerspeakers werkt dan onbedoeld als radio-ontvanger, de aansluitdraden pikken als antenne het zendsignaal van de telefoon op.
Goede apparatuur wordt hiertegen beveiligd met componenten die het HF-signaal tegenhouden.
Je zou eens kunnen experimenteren met een paar ferriet-ringen om de aansluitkabels, of met die dikke kralen die je soms om aansluitkabels voor monitors aantreft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leg je mobiel wat verder weg van je computer en/ of versterker en je zal er nagenoeg geen last meer van hebben.

Je mobieltje maakt periodiek steeds even contact met de nabijgelegen zend/ontvangstmast van je provider. Dit zijn digitale pakketjes die die mast vertellen dat je mobieltje "alive and kicking" is.
Bij een inkomend gesprek en of sms bericht gaat het mobieltje nog enthousiaster digi signalen terugzenden die dan nog nadrukkelijker hoorbaar kunnen zijn op een versterker die in de buurt van het mobieltje staat.

Dit verschijnsel is overigens wel steeds minder met de nieuwere generaties mobiele telefoons. De eerste generatie Nokia telefoons waren berucht om dit geluid over de autoradio... bipperdebipperdebipbipbip.
De Nokia bipsong.