mijn vriend en ik gaan een bar bouwen, alleen aan die kant van de woonkamer zit geen stopcontact kunnen we een stopcontact doortrekken?

ik had het id een stopcontact die het dichtste bij is door te trekken. niet door middel van een verlengsnoer maar dus vanaf het bestaande stopcontact een verlenging te maken een stukje verder.

weet iemand of dit kan of hoe dit moet?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Als je het stopcontact losschroeft dan zie je de doos waar de aansluitdraden van het stopcontact in uitkomen.
Probeer een stuk flexibel 5/8" PVC buis in een extra tuit van de doos te steken, voer de leiding naar de plaats waar je de extra stopcontacten wilt monteren.
Op die plek monteer je één of meerdere aansluitdozen waar je de stopcontacten op wilt monteren.
Gebruik drie kleuren montagedraad (bruin, blauw en groen/geel) en sluit die op gelijke kleur aan op de schroeven van het oorspronkelijke stopcontact.
Als je niet de draden bij de schroeven van het stopcontact kunt krijgen dan kun je ook de draden doorverbinden met lasverbindingsklemmen (Wagoklem)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dit kan je zelf doen als je een beetje klusser bent. Heb je er geen verstand van dan valt er met elektra niet te spotten en kan je beter iemand vragen om het te doen die weet waar die mee bezig is. Mijn man doet het altijd gewoon zelf maar dat is dan ook een klusser in huis. Kijk dan eerst eens op deze site;
http://www.gamma.com/doe-het-zelf/elektriciteitsleidingen-aanleggen-inbouw/

Hier staat aangegeven hoe je te werk moet gaan.
12 jaar geleden
De bedrading is doorgaans geschikt voor de stroomsterkte van de groep waarop die aangesloten is. Dat kun je aflezen aan het toegestane amperage van de zekering van die groep. Zolang het afgenomen vermogen daaronder blijft kun je extra apparaten aansluiten en evt. de leding doortrekken. Een ander punt is de aarding. In de woonkamer ontbreekt die vaak terwijl aarding verplicht is bij apparatuur met een geaarde stekker en daar loop je al snel tegenaan met een bar.