Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik heb een sony e reader gekocht. Deze heeft een grijs scherm. Zijn er ook e readers met een wit scherm?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
685

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ik heb naar veel e-readers gekeken en heb het nog nooit gezien. Over de reden heb ik twee theorieën :)

Een eInk scherm (zo’n scherm dat ‘echte’ e-readers hebben en dat geen licht uitstraalt) is opgebouwd uit allemaal kleine bolletjes, die gevuld zijn met transparante olie alsmede wit en zwart pigment. De witte deeltjes zijn positief geladen en de zwarte deeltjes negatief. Door de spanning te variëren komen de witte of de zwarte deeltjes naar boven en kleurt het scherm wit of zwart.

Dat in het achterhoofd houdende kan ik twee verklaringen bedenken voor het grijze ipv. witte scherm:

- Als het scherm uitgeschakeld is staat er geen spanning op. Het witte en zwarte pigment ‘zweeft’ dan vrijelijk door de capsule en daardoor ontstaat de grijze kleur. Op plekken waar geen letters staan, staat ook geen spanning en daardoor is de achtergrond grijs.
- Het zwarte pigment is stiekem niet echt zwart, maar eerder grijs.

Toegevoegd na 8 minuten:
Nog een derde theorie: ik las ergens dat het te maken zou kunnen hebben met het formaat van de bolletjes (namelijk zeer klein). Doordat de bolletjes zo klein zijn zou je, ook als het witte pigment bovenaan, is het zwarte pigment er nog wat doorheen kunnen zien, resulterend in grijs.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding