Ik wil 1 lamp met 5 verschillende schakelaars aan en uit kunnen zetten hoe doe ik dat ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7.7K

Antwoorden (2)

Ik raad aan om wireless schakelaars te nemen met een wireless relais aan de lamp. Op deze manier kan je gemakkelijk 5 schakelaars installeren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kan mits ze allen onafhankelijk een aan signaal en een uit signaal kunnen verzenden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beetje dure oplossing?
Plaatje deed het niet, even mijn antwoord opnieuw:

Gebruik 2 wisselschakelaars en 3 kruisschakelaars.
Plaatje bij antwoord
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En als je los wilt, kun je met deze oplossing ook 37 kruis schakelaars gebruiken :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi, de "hotel" schakeling weer eens in beeld: Ouderwetse en degelijke schakeltechniek. + ondanks de modernere aan-uit electronica welke beschikbaar is waarvoor geen draden getrokken hoeven te worden.
walter
12 jaar geleden
Ik geef toe, draadloos is vaak wel een stuk eenvoudiger te installeren.. je hoeft tenminste geen draden te trekken :)
Maar alleen daarom is dit al veel leuker, als het uiteindelijk werkt. Je kan inderdaad 168 schakelaars achter elkaar zetten.
Of het handig is, is een tweede ;-)