kan je ledlamp gebruiken in tl5 armatuur? zuiniger

In het aquarium zit nu een tl5. Zelf zou ik er graag een led lampje in willen zetten. Nu lees ik wel dat je er een led buisverbinding in kan doen, als je er ook een led starter in zet i.p.v. starter voor gewone tl. Helaas gebruiken die nog aardig wat stroom.
Op ebay vind ik een lamp die maar 5 watt vraagt. (4X White LED For License Plate Tag Light Lamp T10 168 194 2825 w5w Bulb Car NEW)
Ik vraag me af of ik die er zo in kan zetten, of ook nog een led starter nodig heb. Deze lamp heeft dus ook een g5 aansluiting En zou moeten passen.

Als dit niet kan, wil ik dus een kleine fitting inbouwen, en daar een ledlamp indoen, maar andere is makkelijker.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Antwoorden (1)

Niet op de manier zoals jij het wilt doen. Om te beginnen: een LED-starter is helemaal geen starter. Het is de vervanging van een TL-starter, er zit alleen maar een doorverbinding in, anders werkt de LED lamp niet.
Dan: Je moet boven je aquarium LED's monteren die bepaalde kleuren uitstralen. Licht waar je vissen en planten wat aan hebben. Een LED-balk die gemaakt is voor aquariums voldoet daar aan.
De LED's die je beschrijft in je vraag zijn autolampjes. Die zijn volstrekt ongeschikt en kunnen niet branden op de netspanning die op je TL-armatuur staat.
Tenslotte een waarschuwing: je hebt blijkbaar weinig verstand hiervan. Dan moet je bedenken dat water en elektriciteit gevaarlijk kunnen zijn. Dus ga maar niet zelf knutselen, maar koop kant-en-klare produkten.
escape