Wat is het verschil tussen een stekker met 2 kabels en een stekker met 3 kabels?

Aan mijn wandlamp zit geen stekker, die moet ik zelf bevestigen. Maar nu weet ik niet welke stekker ik moet nemen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.9K

Het beste antwoord

Ik neem aan dat je de kabel bedoelt voor aan de lamp.
In de kabel zitten drie gekleurde aders, namelijk bruin, blauw, en groen/geel.
Bruin is de fase (+), blauw de nul (-), en groen/geel de aarde (pe).
bruin en blauw heb je altijd nodig om de lamp te laten branden, de groen/gele alleen wanneer dit een armatuur is wat van ijzer is en/of als deze in een vochtige ruimte hangt.
deze beveiligt het apparaat er tegen dat er geen spanning op kan komen te staan.

Toegevoegd na 1 minuut:
met een ijzeren armatuur bedoel ik dus een buitenkant die geleidend is. Deze moet ten alle tijden geaard zijn!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in princiepe kan je beter een kabel hebben met 3 aders, dan zit je altijd goed. Het kan wel zijn dat je de groen gele niet altijd aansluit om het armatuur. (ligt er aan of dat deze geleidend is)

Andere antwoorden (2)

als het gaat over een stekker die in het normale 230V stekker: de derde draad (geel/groen) is de aardedraad die zorgt ervoor dat iemand die het apparaat aanraakt niet onder stroom kan komen te staan doordat de stroom direct de aarde in gaat, dit wordt veelal gebruikt bij apparaten die in vochtige/natte omgevingen staan
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hoi annie99,

het verschil tussen 2 en 3 kabels is (volgens mijn kleindochter uit groep 2... "één kabel!"

ik vermoed dat je kabeladers bedoeld, en dan kan je de aarddraad als derde draad bedoelen.

die is om het apparaat te aarden, niet het apparaat wordt daarmee beschermd maar de gebruiker.
mocht het apparaat door een defect onder spanning komen, dan slaat de zekering door, of de aardlekschakelaar schakelt uit waardoor de gebruiker geen schok krijgt.

sluit je een stekker met randaarde op een niet geaard stopcontact dan werkt het apparaat prima, maar mocht door een fout de mantel onder spanning komen, dan ben jij de eerste die dat voelt.

dan krachtstekkers, die heb je in 3 en 4 aderige uitvoering
met aarddraad is dat 4 en 5 aders.
de aarddraad in krachtstroom heeft dezelfde functie als bij lichtstroom installaties.

krachtstroom werkt bij gelijke fasebelasting met drie draadjes.
is er ongelijke belasting, dan is de vierde draad, de nul, ook aangesloten.
hoe dat allemaal verder in zijn werk gaat, is een iets te complex verhaal in deze context. wil je dat weten, dan wil ik dat best wel vertellen hoor, het is geen staatsgeheim ;-)

groeten, Dré