Kan ik elke ledlamp in een lamp stoppen die max 40 watt mag hebben?

Ledlampen hebben minder wattage, dan gloeilampen, maar worden ze ook minder warm, of zijn hier modellen voor? Ik wil niet hebben dat mijn schemerlamp schroeiplekken gaat vertonen, doordat ik een 60 watt equivalent ledlamp in mijn lamp draai.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
14.1K

Antwoorden (3)

Geen probleem! Ledlampen worden amper warm..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de ouderwetse gloeilampen zetten slecht een klein deel van de stroom om in licht. het grootste deel gaat verloren aan warmte waar men niets aan heeft.
bij de ledlampen wordt nagenoeg alle stroom omgezet in licht. hierdoor hebben ze veel minder stroom nodig dan de ouderwetse gloeilamp.
voor schroei vlekken hoef je dan ook niet bang te zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het maximum van 40watt heeft te maken met warmte. Te warm kan je lamp kapot maken, of brand veroorzaken.

Een LED-lamp produceert nagenoeg geen warmte, dus kan geen kwaad.