hoi jvdijk,

zoals gezegd, kabels slijten niet van de stroomdoorgang, maar wel van de beweging die door weer en wind worden veroorzaakt. Metaalmoeheid.

koperen kabels worden al lang niet meer gebruikt, koper is te duur, tegenwoordig zijn de kabels van aluminium, versterkt met nylon binnenkabels.
stalen binnenkabels geven weer elektrolyse problemen, vandaar nylon. overigens is nylon lichter en sterker dan staal.

geringe warmte, verwaarloosbaar, nou vergeet het maar. die kabels worden goed warm en dat is dan ook de reden dat ze aan dure masten worden opgehangen.
in de stad liggen deze kabels in de grond, maar dan moet de warmte door olie worden afgevoerd.
grondkabels zijn dus elektrisch geisoleerd maar liggen in oliegevulde buizen die de warmte afvoeren.
kortom, dat koelgebeuren met olie is duurder dan de hoogspanningsmasten.

nee, geen geringe warmte, maar kabels slijten niet van stroomdoorgang.

groeten, Dré
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee. Kabels slijten niet door de stroom die erdoor gaat.
Er treedt hooguit een heel klein beetje verwarming op maar dat is verwaarloosbaar ten opzichte van de slijtage door zon, weer en wind.