Kun je persoonlijk eigendommen beveiligen met iets en ze dan volgen als ze zijn gestolen? En hoe doe je dat dan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (2)

Je mobiele telefoon en andere apparatuur die op één of andere verbinding kunnen maken met een satelliet of het Internet hebben een unieke code. Deze kun je registreren en kunnen in geval van diefstal (en gebruik) getraceerd worden.
Andere eigendommen kun je beveiligen met SDNA. Dat is een goedje in een flesje waarmee je persoonlijke eigendommen markeert. het SDNA kan niet verwijderd worden. Het goedje is alleen zichtbaar onder een blacklight, dus je ziet er verder niets van.
Omdat jij een certificaat hebt met de unieke DNA-code van het goedje, kun jij altijd aantonen dat je de rechtmatige eigenaar bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor computers en mobiele telefoons is dat gedeeltelijk mogelijk door het opsporen van IMEI code of met programma's die IP-adressen doorgeven.
Voor losse voorwerpen zou je een GPS-tracker kunnen gebruiken, dat is een kastje dat je aan het voorwerp bevestigt of in het object verstopt.
Zo'n tracker bevat een GPS ontvanger die de positie bepaalt en een GSM-verbinding zodat je met een mobiele telefoon de coördinaten per SMS kunt opvragen.
Voor kleine voorwerpen zal het niet praktisch zijn omdat een aangehecht apparaat lastig is en makkelijk door een dief verwijderd of onklaar gemaakt kan worden.
Bij grotere zaken als een auto of een bromfiets is zoiets wel goed bruikbaar.
Je kunt dergelijke apparaten ook aan de halsband van een hond hangen zodat je kunt aflezen waar ze zijn.