Is het op plaatsen als een toilet ook rendabel om een spaarlamp op te hangen omdat deze vaak aan en uit gaat en niet lang brand?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Ja. Zodra een lamp langer dan een paar seconden (pin me er niet op vast, hangt ook van het wattage af) brandt is het meerverbruik dat een spaarlamp nodig heeft om op te starten al weggewerkt door het zuiniger branden.
En meestal zit je wel iets langer dan een paar seconden op het toilet. Alleen in een kast - deurtje open, deurtje dicht - zou het vermoedelijk niet snel rendabel zijn.

Nadeel is dat je van een spaarlamp niet meteen de volle lichtopbrengst hebt ; dat kan een paar minuten duren. Maar meteen na aanzetten geeft hij zeker al voldoende licht om je broek uit te kunnen doen en eventueel een boekje erbij te pakken hoor ;-)

Toegevoegd na 1 minuut:
Moet de lamp HEEL vaak voor heel kort aan en uit, dan gaat de levensduur van de lamp meetellen. Voor een normaal toilet in een normaal gemiddeld gezin betwijfel ik echter of je daar aan komt. Maar nogmaals, voor bijvoorbeeld een (koel)kast is het vooralsnog niet de meest ideale verlichting.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Combineer een spaarlamp met een bewegingssensor... Dan heb je alle voordelen in één...

Dat een spaarlamp net zo opstart als een oude tl-lamp betwijfel ik... Die tl-lamp die trekt even heel veel stroom om het gas in de buis te ioniseren... Dat is niet zo in een spaarlamp, dus het starten kost niets extra´s...

Maar hoe langer je het gebruikt hoe meer je bespaart... Dat staat buiten kijf...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zou dan toch kiezen voor een LED lampje: nog zuiniger én direct volle lichtopbrengst!