Wat zijn de kosten bij het opstellen van een e-book online verkoopwinkel?

Ik ben voor school druk aan het uitzoeken wat de mogelijkheden zijn in het starten van een webwinkel met een verkoop in e-books. Helaas kan ik maar weinig over de kosten en wetten hierover vinden. Komt dit deels doordat het gewoon onder de boekhandel valt? Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (4)

Er zijn bepaalde bedrijven die als opdracht een webshop moeten maken. Zoek voordat je ook echt gaat beginnen met de website naar bedrijven die ook echt hun e-book willen verkopen op jouw website. Ga alvast contacten zoeken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de webwinkel zelf kan zo duur zijn als je zelf wilt als je een out-of-the-box winkel wilt e.g. bij strato (http://www.strato.nl/webshop/) 15 euro per maand. (of nu we bij goeievraag zitten bij http://www.mijnwebwinkel.nl/ voor 19 euro per maand).
Er zit ondersteuning voor electronische goederen in.

Als je met leverancieers afspreekt om de e-books te verkopen via een dropship achtig model dan zijn ook je kosten hier nihil. Je betaalt dan een percentage aan de leverancieer van de e-books.

Een ideaal bedrijfsmodel dus voor eenieder die iets op internet wil gaan doen maar let op er zijn er tienduizenden je voorgegaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan bijvoorbeeld osCommerce gebruiken, en je kan http://hosting24.com voor je site, en voor je domein http://hostingdiscounter.nl gebruiken.
En MultiSafePay: http://www.multisafepay.com/nl/fast-checkout/ voor de betalingen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het opzetten van een eenvoudige webwinkel is niet zo duur. Helaas heb je, als je ebooks wilt leveren, te maken met een aantal speciale 'eisen' aan de webwinkel die het duurder maken. Je levert namelijk geen fysiek product dat je na enige tijd op kunt sturen, maar een boekbestand dat je direct beschikbaar stelt. Een aantal dingen moeten dus anders worden geregeld.

Bijvoorbeeld:

- Als je net als in een gewone boekhandel de boeken van bekende schrijvers wilt verkopen, dan zal je een contract moeten afsluiten met het eBoekhuis. Het eBoekhuis is de digitale tegenhanger van het Centraal Boekhuis. Een abonnement (dan heb je nog geen boeken dus) kost zo'n 350 euro per maand. Voor de boeken betaal je uiteraard nog apart.

- Er zal een connectie ingebouwd moeten worden met het eBoekhuis, die een boekbestand levert op het moment dat een klant een ebook koopt. Je hebt immers geen 'voorraad'. Via die connectie krijg je ook steeds meer / nieuwe ebooks op je website om te verkopen.

- Je zit vast aan de vaak duurdere methodes van betalen, omdat je direct terugkoppeling nodig hebt dat de betaling succesvol is uitgevoerd. Als je een fysiek product verkoopt, wacht je gewoon met opsturen tot de betaling is afgerond. Omdat je ebooks direct wilt uitleveren (bv. via een link), moet je ook direct weten of je je geld wel hebt. Je kunt het boekbestand namelijk ook niet terugvragen, dan heb je er niets meer aan. Je hebt hiervoor de duurdere variant van iDeal nodig en als je kiest voor een Payment Service Provider (PSP) vaak ook het duurste pakket.

Toegevoegd na 7 minuten:
Je betaalt overigens ook transactiekosten voor elke verrichte betaling, daar moet je dus rekening mee houden.

Tenslotte, denk ook aan de volgende kosten:
- Search Engine Optimalization (SEO): zorgen dat je webwinkel gevonden wordt en bezoekers / klanten krijgt
- reclame, aanmelden bij vergelijkingssites
- administratiekantoor of personeelskosten voor het doen van je aangiftes omzetbelasting

etc.