Kan het kwaad om een oplader zonder aangesloten apparaat in het stopcontact te houden?

In een andere vraag heb ik uit de antwoorden gehaald dat het wél stroom kost, maar er staat niet of het ook kwaad kan.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
40.7K

Het beste antwoord

Tja, wat versta je onder "kwaad kunnen".

Het kost een klein beetje stroom. Voor jou niet zo erg, die paar cent kun je waarschijnlijk wel missen. Probleem is, dat miljoenen (miljarden) opladers continu in het stopcontact zitten. Dat betekent, dat meerdere elektriciteitscentrales nodig zijn, enkel en alleen om die opladers van stroom te voorzien. Dat is pure verspilling. Het kan dus kwaad - niet direct voor jou, wel voor het milieu.

Verder is er een gering risico op brand. Dat risico is dan wel uitermate minimaal, maar het is groter dan nul. Je zult maar net een half-defect exemplaar hebben, dat een zwak punt heeft en daardoor teveel hitte ontwikkelt. Het risico dat zoiets gebeurt op het moment dat je geen apparaat aan het opladen bent, vermindert van uiterst minimaal (maar groter dan nul) tot nul zodra je de oplader uit het stopcontact trekt.
Cryofiel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind vooral het eerste deel van je antwoord zeer waardevol.
. Het loont de moeite om daar eens bij stil te staan!
Inderdaad, je reinste verspilling!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankje!

Andere antwoorden (4)

Veel Kwaad kan het niet maar de levensduur zal wat korter worden. En het kost zoals je het zelf al zegt stroom.

Toegevoegd na 4 uur:
Maar die levensduur is al veel langer dan de levensduur van een mobiel dus zorgen daarover hoef je je niet echt te maken.

Een probleem is misschien wel dat de kans op brandt gooter, dit zal biet zomaar gebeuren maar wel al laat je de oplader heellang in het stopcontact zitten. Of met heel veel andere dingen te gelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een moderne lader heeft geen transformator en neemt minder dan 1Watt. Het kan geen kwaad en kost erg weinig stroom. Natuurlijk is het wel zo dat als je 20 laders aangesloten laat en iedereen zou dat doen, er wel veel energie verspild wordt. De levensduur van de lader is meestal langer dan de technische levensduur van het apparaat waar het op aangesloten wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee ik denk dat het geen kwaad kan ik heb mij oplader al een jaar niet uit het stopcontact gehaald en hij doet het nog gewoon.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
vaak hoor je dat je oplader een continu piep geluid maakt, of een lampje heeft, zie daar de energie verspilling, en kwaad kan het niet zolang de oplader niet gigantisch heet word