Kan een led doorbranden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
9.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je hem niet uit doet, blijft ie doorbranden.

Antwoorden (3)

Ja, dat is zeer goed mogelijk als er meer stroom doorheen gestuurd wordt dan waar de LED tegen kan.
Ook het aanleggen van een hoge spanning in de sperrichting van de diode kan de LED beschadigen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Omdat er bij een bepaalde stroom een spanning van 1,2 à 3 V over de LED staat wordt er dus een zeker vermogen in de LED ontwikkeld.
Dit vermogen zal voor een deel in warmte worden omgezet, als er teveel warmte ontwikkeld wordt dan smelten de chip of de dunne aansluitdraden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een led heeft een brandspanning, waaronder hij niet functioneert, rode leds zitten ro0nd 1.7 V, gele 2.2 V groene 2.5 v en blauwe/ witte rond 3.7 volt.
Daarboven gedragen ze zich niet als weerstanden maar als diodes, ze hebben geen Ohmse weerstand zoals sommige andere lichtbronnen.
Sommige leds gaan -verkeerd gepoold- al stuk in de buurt van de brandspanning maar tegenwoordig zijn leds vaak beschermd door antiparallel geschakelde diodes.

Het is dus ALTIJD zaak de stroom door leds te begrenzen, hetzij via een weerstand , hetzij via een stroombron.

Gewone leds kunnen 20-50mA hebben , een Watt leds doorgaans 370mA en 3 Watt leds tussen de 670-1000mA.

Nieuwe generatie leds die 1000-1200 Lumen afgeven werken vaak met 3.7 Volt en 3A maar er zijn ook types die
ongeveer 11.1 -12 V nodig hebben bij 700mA tot 1 A (de ledkristallen staan dan serie/parallel en bevatten 9 een Watt kristallen.

Dus een led kan HEEL gemakkelijk doorbranden als de stroom niet begrensd is, de koeling(!) niet goed is of er een tegengepoolde spanning op losgelaten wordt.

Binnen de specs is een gemiddelde led goed voor minsten 20 000 branduren maar de 20 mA types met hun bolle kopjes zijn soms voor 200 000 uur geconcipieerd.

Plaars dus altijd als je met leds werkt een flinke weerstand in serie.
Deze bereken je zo: (klemspanning -brandspanning)/I in amperes levert het aantal Ohms.

Denk er om dat je bij leds van hoger vermogen weerstanden neemt die die stroom kunnen hebben ( U=RXI^2)

Zo voorkom je doorbranden van leds.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dus, zet er een te hoge spanning op en ze branden door. Simpel he.