Het systeem met een koolborstel is een eerdere variant, en zit eenvoudiger in elkaar. Wel is het zo dat de borstels langzaam afslijten. Bij borstelloze varianten is dit niet zo. Echter, bij borstelloze varianten moet je toeren uithalen om de juiste spoelen in de motor op het juiste moment stroom te geven. Beide systemen hebben dus vooor en nadelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Borstelloze motor
Naast de gelijkstroommotor, die de windingen op de rotor heeft, is er ook een uitvoering waarbij de windingen op de behuizing of stator zijn geplaatst, en de magneten op de rotor. Er zijn dan geen koolborstels meer nodig, waardoor vonkvorming en slijtage (een probleem bij borstelmotoren) voorkomen wordt...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals je gelezen hebt, hebben beiden voor en nadelen, een belangrijk reden voor een motor met koolborstel is: Dit is de enige variant die op gelijkspanning werkt. Bij wissel spanning kan je beiden kiezen. Verder loopt een borstel loze motor op een vast toerental, dat is geschikt voor b.v. wasmachines. Een borstel motor blijf daarintegen net zo lang versnellen tot hij mechanisch word tegen gehouden, v.b. stofzuigermotor, dat wil je niet in een wasmachine.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de koolborstels zorgen ervoor dat de rotor spanning krijgt,dit omzet in magnetisme.Er zijn ook (veel) motoren waarbij geen koolborstels nodig zijn omdat het magnetisme van de wikkeling, een magnetisme opwekt in de rotor.Dit heet een kortsluitankermotor. In de industrie is ca.80 uitgevoerd met deze laatste.Het onderhoud van deze motoren is miniem.