Wat zijn is een processor?

ik hoorde over processoren van smartphone/tablet/pc
sommige smartphones hebben weer een dual core processor en andere weer een single core en ik hoorde ook iets dat de ipad 2 en de iphone 4s een A5 processor hebben.

ik snap niet wat dit allemaal inhoud.
wie wil mij helpen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

De processor is bovenal een van de meest besproken onderdelen van de computer. Dat is niet gek, want voor alle handelingen die je verricht met de computer slaat de processor aan het rekenen. Het is het rekencentrum van de computer. Of je nu muziek luistert, een webpagina opent of het beweegt met de muis, alles wordt door de processor nauwkeurig berekend.

De processor voertinstructiesuit die ingegeven worden in de 'native language' (moedertaal) van de processor:assembly.Computerprogramma's zijn op te vatten als grote verzamelingen van zulke instructies. Meestal (maar soms wel!) worden programma's echter niet geschreven in de moedertaal van de processor. Een programmeur kan in een 'high level' programmeertaal instructies schrijven voor de computer. Zo'n high level taal ligt veel dichter bij natuurlijk taal dan assembler en is daarom makkelijke door mensen te gebruiken. Voorbeelden van high level talen zijn C, C++, Pascal en Java. De instructues (programmatuur) die opgeschreven zijn in een high level taal moeten wel vertaal worden naar voor de processor begrijpbare instructies. Dit gebeurt met een speciaal programma dat eencompilerheet. Een compiler zet een high level taal om in processor instructies.

De processor doet een hoop dingen, waaronder berekeningen maken, het geheugen beheren en beslissingen maken op basis van logische berekeningen. Op basis van een set regels kan een processor naar een andere set regels springen. Zo maakt de processor aan de hand van de ingegeven instructies beslissingen voor het uitvoeren van nieuwe instructies.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord en de moeite

Andere antwoorden (1)

De processor is het hart van de computer. Het voert alle instructies van de diverse programma's uit zodat het apparaat werkt. Dual core wil zeggen dat er twee processoren in één doosje zitten en tegelijkertijd aan verschillende programma's werken. Dat heeft voordelen, maar het besturingssysteem (b.v. Windows) moet wel de mogelijk hebben de taken te verdelen.