Wat heeft elektriciteit te maken met stroom?

Wat is elektriciteit?
Wat is stroom?
Wat heeft het met elkaar te maken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Elektriciteit is meer een verzamelnaam voor alles wat met stroompjes en spanningjes maken heeft. het woord komt van een elektron. Met elektriciteit wordt een bepaalde vorm van energie bedoeld.

Een mooi voorbeeld om het iets beter te snappen is door de elektriciteit te zien als een stromende rivier. hoe sneller deze stroomt, hoe meer spanning (in de elektrotechniek: Volt).

De hoeveelheid water wat in deze rivier stroomt, is te vergelijken met de stroom (in de elektrotechniek: Ampere. Als je deze 2 gegevens hebt, kan je het vermogen uitrekenen.

Het vermogen van de rivier = snelheid van de rivier x hoeveelheid water.
Het elektrisch vermogen is dus: Volt x Ampere.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het heeft me erg vooruit geholpen.

Andere antwoorden (4)

Stroom en electriciteit is hetzelfde maar het natuurkundige woord voor stroom is electriciteit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Elektriciteit, in de volksmond vaak stroom genoemd.

Wat het is kun je hier lezen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Elektriciteit

Elektrische stroom is het verplaatsen van ladingdragers (elektronen of gaten of ionen) door een geleider of een halfgeleider onder invloed van een potentiaalverschil.

Dat betekent dat de electrische energie door een draad gaat en waar die uit komt kun jij gebruik maken van electriciteit.

Maar electrische stroom is dus gewoon electriciteit.
Voor het meten van de sterkte van de electrische stroom
heb je een ampèremeter nodig en die wordt ook wel
stroommeter genoemd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit betekent inderdaad hetzelfde alleen elektriciteit is een natuurkundige benaming,

Wel in de natuurkunde wordt gepraat over: stroomsterkte en stroomspanning
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Elektriciteit = stroom.