Wat gebeurt er als de glas van een plasmalamp kapot wordt geslagen?

Zie foto.
Als de glas kapot wordt gemaakt, gaat het dan ontploffen of worden de plasmadraden in de hele kamer verspreid?

Picture for question
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
12.5K

Antwoorden (4)

Nee alleen het stof dat erin zit gaat eruit
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zit gas in die bol, haal je dat weg dan zie je gewoon niks meer. Er blijft wel stroom op het midden bolletje staan dus het is gevaarlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de lamp zitten edelgassen (niet giftig) onder een lagere druk dan de buitenruimte. De lamp zal door de lagere druk niet ontploffen. De plasmadraden zijn elektrische ontladingen die van de binnenzijde van de bol naar het centrum lopen. Als het gas uit de lamp stroomt kunnen er geen ontladingen meer plaats vinden. Het is betrekkelijk ongevaarlijk. Enige risico zijn de scherven en de mogelijkheid de transformator waar hoge spanning p staat kort te sluiten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je vraag doet me denken aan een neefje die z'n tong op een net gekregen plasmabol Had gelegd, en deze het tot zijn grote verbazing niet meer deed :p

Even Terug naar jou vraag:
Is een plasma-lamp of plasma-bol is een populaire gadget bestaande uit een bolvormige elektrode binnenin een grotere glazen bol, waarbij de tussenliggende ruimte gevuld is met een gasmengsel bij lage druk.(argon/neon is het gas) Een hoogfrequente sterke wisselspanning op de centrale elektrode wekt lichtgevende plasma-filamenten op.

Wanneer deze bal valt en het glas breekt ontsnapt al het gas.
De stroom is er nog op de centrale elektrode , maar de stroomlijntjes zij Niet meer te zien. Er is dus een grote kans dat je een schok krijgt wanneer je het kapotte ding (met de stekker nog in het stopcontact) aanraakt..