Hallo voor een machine moet ik een aansluiting hebben van 380V/50 Hz, CEE form 3FNA 16A, Wat heb ik hiervoor precies nodig? Is 3x 25A genoeg?

Ik wil een productie printer aansluiten maar moet daarvoor stroomvoorzieningen hebben van 380V/50 Hz, CEEform 3FNA 16A, althans volgens de specificaties. Wat houdt dit in, en kan ik dat zomaar aansluiten op elke willekeurige meterkast?

Is mijn huidige meterkast met 15A genoeg, of moet ik daarvoor de 25A variant aanvragen bij Enexis?

Alle tips en info is welkom.
Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (3)

Je moet daar krachtstroom voor laten aanleggen, uitkomend op de volgende connector:
Plaatje bij antwoord
escape
12 jaar geleden
3FNA betekent 3 fasen, nul en aarde, je moet dus drie fase-aansluitingen hebben die ieder 16A kunnen leveren.
3x 25A is dus ruim voldoende.
De aansluitstekker is inderdaad de rode CEEform stekker op het plaatje van het andere antwoord.
Het is uit het verhaal niet op te maken of het werkelijk 3 verschillende fase-aansluitingen moeten zijn, voor grotere motoren kan dat een vereiste zijn.
Als het vermogen alleen voor verwarming nodig is dan zou je de 3 fase-aansluitingen in theorie ook op één of twee extra zware groepen aan kunnen sluiten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aanvullingsantwoord op de vraag zelf:
Iedere meter-onderkast is standaard uitgerust met 3 draden krachtstroom met nulleider en een meegeleverde aardleider die meteen uitsteekt uit een los beugeltje.
In particuliere huishoudens wordt: óók bij elektrisch koken slechts 1 zekering van 25 amp ingedraaid, alle andere particulieren slechts 1x20 Amp dus de andere coupes blijven leeg.
Krachtstroom moet je aanvragen en worden de 2 andere coupes van 3x25Amp voorzien.
Verder is het aansluiten van meerdere krachtwerktuigen op 1 krachtgroep alleen toegelaten bij laagstroom - in dit geval wordt dat dus kabel trekken + extra groepkastje en veranderingen aan een meterbord mag alleen een bevoegd installateur doen die na de aanleg nog een kaart zal insturen aan de netbeheerder.
Echter, tegenwoordig hebben installateurs geen onder-spanningsbevoegdheid meer (ik nog wel, oude rechten) dus dat wordt eerst aanleggen en pas daarna komt de netbeheerder de meter vervangen door een 3-dubbele alsook wat extra draadjes in het bord. Pas dan werkt het.