Mag je een magnetron nog gebruiken nadat iemand er een metaal/ijzer object in heeft gedaan?

Mijn zusje heeft perongeluk de magnetron gebruik met een metalen 'standaard' die ik erin had staan voor de hete lucht oven functie (was nog aan het lezen of dit wel mocht). Nu heeft ze de magnetron gebruikt met dit object erin en er kwamen blauwe schokken & vlammen aan haar broodjes en het object.

Kan de magnetron nog veilig gebruikt worden nadat dit is gebeurd? Ik heb getest of hij een bakje met water kon opwarmen en dit is gewoon gelukt. IS het echter wel nog veilig om deze te gebruiken met etenswaar?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8K

Antwoorden (2)

Kennelijk werkt hij nog gewoon, er is dan ook geen enkel gevaar.
Soms kan het zelfs nuttig zijn om metaal in een magnetron te gebruiken, zoals bijvoorbeeld een metalen lepeltje in een beker op te warmen melk om de warmte beter te verdelen.
Bedenk dat de hele binnenkant van de magnetron van metaal is, dat is ook niet schadelijk voor de werking maar juist voor de veiligheid: het beschermt de omgeving tegen de microgolven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik "bak" er altijd mijn cd,s in ;) leuk effect
je kan hem gewoon gebruiken hoor
capthavoc