Microchips zijn gemaakt van een plakje zeer zuiver silicium waar op het oppervlak op fotografische wijze een patroon van halfgeleidende structuren is aangebracht.

Toegevoegd na 9 minuten:
De werking is gelijk aan een elektronische schakeling met losse onderdelen, omdat er vele duizenden verschillende elektronische schakelingen zijn, zijn er ook heel veel verschillende microchips die allemaal op een verschillende manier werken.
Zo bestaan er microchips met een eenvoudige versterker, maar er bestaan ook chips met een complete TV- en radio-ontvanger of geheugenchips van 32 GB.
De werking is vrijwel altijd gebaseerd op de combinatie van vele transistors op het oppervlak van de siliciumchip.

Toegevoegd na 16 minuten:
Op het plaatje 2 Eprom IC's, je kunt de chip zien in het kleine ronde venster midden op het IC.
De chip is maar 1 à 2 vierkante mm groot en bevat een paar miljoen transistors.

Toegevoegd na 24 minuten:
2 = 3
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een geïntegreerde schakeling (ofwel een "chip") is een elektronische schakeling die niet zoals voorheen bestaat uit losse componenten op een Printed Circuit Board (PCB) of printplaat, maar waarin de schakeling en alle componenten geïntegreerd gefabriceerd zijn op een plakje silicium (Si). Zo'n plakje wordt daarna in een keramische of plastic behuizing met metalen pootjes gelijmd (keramisch) of gegoten (plastic). De term 'chip' is afgeleid van de plak silicium (wafer) die van een staaf van puur silicium (gefabriceerd uit zuiver zand; SiO2) van bijvoorbeeld 200 of 300 mm doorsnede afgezaagd wordt.

zie verder onderstaande link