Bestaat er een adapter die van je huis stroom 220v naar 12V 800W gelijkstroom kan omzetten, ?

het is namelijk voor mijn auto versterker die ik thuis wil gebruiken.
Het kan ook via een accu thuis steeds op te laden na gebruik maar ik vind dat een beetje gevaarlijk omdat er waterstof vrij kan komen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Dat is een behoorlijke adapter, of beter gezegd voeding! Die 800 watt bij 12 volt is 16 ampre dat is fors. Let erg goed op de kabel dikte en de lengte, hoe dikker de koper en hoe korter de kabel des te beter. Doe je dit verkeerd dan zit bij hoge strommen je vermogen in kabels. Zonde!
Bij een electronica winkel waar je onderdelen kunt kopen of een winkel waar ze 27mc spullen verkopen hebben ze deze voedingen te koop.
Je zou ook kritisch kunnen kijken naar je 800 watt is dit 'muziek-vermogen', piek vermogen of pmpo vermogen. Kortom gebruikt deze versterker ook daadwerkelijk zoveel stroom?
Wat ook nog een goede manier is om pieken in het vermogen goed op te vangen. Is er een accu of een aantal elco's parralel aan je voeding te zetten. Let bij een accu op dat de spanning hoog genoeg is om te laden.
Wil je geen gassende accu's gebruik dan dry cell accu. Het hoeft maar een kleintje te zijn.
Succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Je bent goedkoper uit door een goede versterker met eigen 230 V aansluiting te kopen.
Veel makkelijker, een ruime keuze, en versterkers hebben intern een efficiëntere voeding.
Om 800 W aan 4 ohm speakers te leveren heb je veel meer spanning dan 12 V nodig, jouw autoversterker moet dus eerst meer spanning uit 12 V maken voordat de eindtrap vermogen kan leveren, een echte 2 x 400 W versterker kan de benodigde 100 V makkelijker direct uit 230 afleiden dan eerst met verlies naar 12 V terug te gaan en daar na weer naar 100 V omhoog te werken.
Overigens zal het mij verbazen of de versterker werkelijk 2 x 400 W vermogen continue zou kunnen leveren, meestal gaat het om peak-to-peak of music-power (PMPO), een zinloze term om het werkelijk elektrische vermogen met minstens een factor 4 te kunnen overdrijven.
Het juiste antwoord op de vraag: Ja, er bestaan voedingen die 800 W bij 12 V kunnen leveren.
Het bruikbare antwoord: Ik zou er wegens bovenstaand verhaal niet aan beginnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volledig mee eens, niet aan beginnen. De kosten van zo'n voeding wegen niet op tegen de aanschaf van een mooie 230V (radio)versterker, helemaal als je 'm ook nog eens 2e hands vindt - het aanbod is groot hierin.