Kan een drukschakelaar ook de stroomkring onderbreken in plaats van in werking zetten?

Ik wil een drukknop een magneetcontact laten onderbreken. Drukken op de knop = deur open

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Ja dat kan, dan heb je een drukknop nodig NC in plaats van NO (NC= normally closed NO= normally open)
Overigens zou je ook met een veer kunnen werken die de grendel dicht houdt.
Met een elektromagneet kun je dan de pal terugtrekken.
Dat kost minder stroom en minder kans op oververhitting.
Tevens blijft als de stroom uitvalt de deur op slot.
Dat kan een voordeel zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ja hoor Drukschakelaars zijn verkrijgbaar als z.g. 'makers en brekers'....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je er een relais tussen plaatst , dan kan je met je druk knop schakelaar het relais bedienen, die dan de stroomkring onderbreekt. Een relais is een elektromagnetische schakelaar.

Toegevoegd na 2 minuten:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Relais
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarschijnlijk moet je dan wel een diode over de magneetspoel plaatsen, door de zelfinductie van de spoel kunnen hoge spanningen ontstaan.