Zijn er 'monitoren' met pixels in 3 dimensies?

Dan bedoel ik niet '3D-films' weergeven.

Ik bedoel: dat je monitor bijv. 320x320x320 pixels is (laten we bescheiden beginnen). En dat je dan dus bijv. een kubus (of bol) hebt die gevuld is met pixels. Natuurlijk komen daar dan hele andere/nieuwe technieken bij kijken (zoals wellicht nanodraden/stroomvoorziening/signaallijnen). De vraag is dus: is er al zoiets? (In het lab?)

Zoiets zou ik pas echt 3D noemen: als je dan dus om die kubus (of bol) vol met pixels heenloopt, dat je dan dus aan de andere zijkanten van de pixels kunt kijken. Waarmee je 'echt' 3D-modellen (bijv. een skelet, ik noem maar iets) zou kunnen weergeven in die monitor.

Zeg maar zoiets als dit:
http://www.electronicsweekly.com/blogs/gadget-master/2009/05/build-your-own-led-cube.html
Maar dan dus een hogere resolutie, ook kleur, en veel compacter, en aanstuurbaar door een computer uiteraard.

Niet een geprojecteerd hologram zoals http://www.youtube.com/watch?v=rFHWW8PuoDw.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geen antwoord op je vraag, maar een veel indrukwekkender projectie was deze: http://sorisomail.com/email/74120/mais-uma-projecao-3d-sensacional.html
De moeite van het kijken waard!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat lijkt me een soort grote beamer?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geen flauw idee... ;P
Dacht er ineens aan, vond die 2 virtuele tekenfilm doosjes met die rare stemmetjes maar niks ;) en deze link hing ergens in m'n inbox. Is dat een echte 3d projectie van jou youtube linkje? op een scherm of zo?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Is dat een echte 3d projectie van jou youtube linkje? op een scherm of zo?" Het is niet op een scherm. Je kan er omheen lopen en dan zie je een andere invalshoek. Ze noemen het een hologram. Hoe 't precies werkt, weet ik niet. Ik geloof dat de beeldinformatie van onderaf komt, maar weet dat niet zeker.
Als het op een scherm was, kon je er ook niet omheen lopen en de virtuele dames nog steeds zien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh, wow, dat is dan wel vernuft, die hologramprojectie.
Stom dat het van die flauwe tekenfilm figuurtjes zijn. En dat er met de camera niet omheen wordt gegaan, wat juist zou bijdragen aan de (virtuele) ruimtelijkheid. Nu lijkt het net simpele projectie op een scherm en moet je je voorstellen hoe het zou zijn... Die projectie op dat gebouw weet ik helaas weinig van, behalve dat het indruk op me maakt. Wanneer in Nederland te zien? ;)

Antwoorden (1)

neen, nog niet, er bestaan al wel 3d-printers. Maar de techniek om een "kubus" als monitor (ipv Flatscreen) is niet ver weg meer.

Toegevoegd na 1 minuut:
voor 3d-printers:

http://www.duoteq.nl/producten-en-diensten/3d-printers