Leuk project met LED 's?

Hoi ik heb thuis een hele zooi met 5MM LED(alle kleuren) liggen en wil daar eigenlijk wat mee doen weet iemand een leuk project wat ik met mijn 15 jarige pgb maat (met niveau van "normaal" 15 jarige kind) kan doen. Moet wel in jip en janneke taal staan want erg technisch zijn we beiden niet. De onderdelen zijn geen bezwaar zolang het maar te krijgen is bij elektronica zaak. Ik heb al wat gezocht op google maar vond niet wat ik wou hebben

Toegevoegd na 18 minuten:
ik moet dus een lego achtige gebruiks aanwijzing hebben voor mijn werkstuk.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1K

Antwoorden (3)

Is het niet leuk om een "lichtsabel" te maken a la Star Wars. Niet zo moeilijk, je moet alleen even wat aandacht besteden aan de (oplaadbare) batterijen (waar je ze plaatst, hoeveel etc.). In de winkel kan je alleen van die echt neppe dingen kopen.
Misschien koop ik er wel eentje van je!

Mooi hoor om in het donker een gevecht op te nemen!

Toegevoegd na 5 minuten:
Wil jullie wel helpen met een "handleiding" maar dan liever over de mail.

Toegevoegd na 7 minuten:
Kijk hier eens:

http://www.instructables.com/id/Make-your-own-lightsaber/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het is wel leuk maar ik moet wel een beschrijving om te maken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijk hier eens: http://www.instructables.com/id/Make-your-own-lightsaber/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedoel hier ook: http://www.lightsaberkit.com/description.html
Kijk eens op http://gotwind.org/diy/led_experiments.htm

Bij Conrad verkopen ze eenvoudige bouwpakketten waar je leuk mee kunt beginnen. Een klein soldeerboutje heb je dan wel nodig. De LEDs zitten daar bij, maar je kunt meer LED''s aansluiten. Zie link:

http://www1.conrad.nl/scripts/wgate/zcop_nl3/~flN0YXRlPTE4NDYwMjc1MzM=?direkt_aufriss_area=SHOP_AREA_40353&~template=PCAT_AREA_S_browse&p_page_to_display=&catalogs_sub_id=sub3&aktiv=3&navi=oben_2

---
Ik heb met jongeren ook vaak een testkastje gemaakt.

Neem een doosje, met 9Volt batterij, een aanluitklemmetje voor die batterij. Monteer een LED in het doosje en sluit een kant aan op een weerstand van (ongeveer) 640 Ohm. Sluit de weerstand aan op de plus van de batterij.
Maak aan de andere kant van de LED een draadje vast dat uit het kastje steekt, en maak daar een klemmetje (krokodillenbek aan vast).
Maak aan de min van de batterij een draadje vast met ook een klemmetje.
Als je de klemmetje met elkaar verbindt gaat de LED branden. Met dit kastje kun je nu dingen dooreten om te kijken of ze nog goed zijn. Bijvoorbeeld Gloeilampen of autolampen.
Simpel schema:

Batterij + --- Weerstand --- + LED - --- Draadje met klem
|
Batterij min ------------ Draadje met klem

----

Als dat te technisch is kun je ook simpeler experimenteren met LEDs:
Neem een 9 Volt batterij of een oplader van een apparaat dat toch stuk is (telefoon of zo).
Een LED werkt bij 1,5 Volt. Als je een LED rechtstreeks aansluit op 9 Volt brand hij even fel en brand dan door. Experimenteer dan met een aantal LEDs die je aan elkaar vast maakt. 6 LEDs van elk 1,5 Volt kun je in serie aansluiten op een 9 Volt voeding.
De plus en min bij een LED zijn erg belangrijk. Een LED is een lichtgevende diode en laat maar in 1 richting stroom door. Dan brand hij. Sluit je hem verkeerd om aan dan doet hij niets, maar gaat ook niet kapot. Als je ze in serie zet moeten ze allemaal in de goede richting staan, anders branden ze allemaal niet (probeer maar).
De plus en min kant kun je zien in het LED. De plus is het langere metalen deeltje in de LED, de min is kleiner (of was het nou andersom...? Probeer maar.)

Als je er plezier in krijgt, koop dan bij een elektronicazaak eens een knipperled. Die knipperen vanzelf en als je daar je andere LEDs mee aansluit knipperen die ook. Een knipperled werkt op ca. 6 Volt (vraag even na).

Toegevoegd na 2 minuten:
dooreten = doorMeten....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maam een klein knipperledje. Heel simpel en er zijn veel schema's van te vinden.

via de link staat een site met handleidingen van verschillende projecten (speciaal voor beginners)!!