Kan je een acculader aansluiten op bijvoorbeeld een lamp?

Ik heb een auto acculader van 12V
Ik zou het graag op een lamp van 12V willen aansluiten maar ik vraag me af of de lamp het gewoon zal doen of ik niet de acculader schade aanbreng.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.3K

Het beste antwoord

Het is helemaal afhankelijk van het type acculader, de simpele soorten leveren een hogere spanning dan 12 V om te zorgen dat er genoeg stroom naar de accu gaat om te laden.
Een klein 12 V lampje kun je hiermee makkelijk kapot krijgen, voor de lader kan het geen kwaad.
Een acculader met elektronische regeling zal waarschijnlijk geen stroom leveren omdat hij controleert of er een accu aangesloten is.
De lader is hoe dan ook veilig, de lamp niet altijd.

Toegevoegd na 4 minuten:
Een manier om de lamp veilig te laten branden op de acculader zou kunnen als je tegelijkertijd een 12 V accu aansluit: de lamp krijgt dan nooit veel meer dan 12 V en de acculader levert netjes stroom waar accu en lamp mee werken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook bij een accu varieert de spanning tussen de 11 en 13.5volt, dit heeft te maken met temperatuur, ouderdom etc.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De 13,6 V van een volledig opgeladen accu zal het lampje niet slopen, de onbelaste spanning van 18 V die ik bij een goedkope acculader gemeten heb is toch echt te veel.

Andere antwoorden (2)

Dit kan gewoon en er zal geen schade optreden. Een acculader is beveiligd, zodat deze niet te heet wordt (meestal zo'n 15 tot 20 ampere). Een lampje van 12 volt 60 watt vraagt een stroom van 60:12=5 ampere.
jc54
12 jaar geleden
Ja het kan en zal ook weinig problemen opleveren wat betreft de lampen.

Je zit alleen met het gegeven dat je enorm veel stroom verlies hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Stroomverlies?!? waar? waarom? een simpele acculader heeft een gewone transformator en een gelijkrichter, alsmede een metertje dat de geleverde stroom aangeeft.
Als het lampje brandt dan gaat alle stroom naar het lampje, verder nergens naar toe.
Er is hooguit een klein beetje verlies in de trafo, maar dat zou elke andere voeding ook hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad heeft elke trafo stroomverlies echter is dat afhankelijk van de grote van de trafo. Daar de oplader een grote overcapaciteit heeft zal hij naar verhouding heeft hij ook meer stroomverlies hebben dan een trafo die net voldoende is om de lamp te laten branden.