Kan je een acculader aansluiten op bijvoorbeeld een lamp?

Ik heb een auto acculader van 12V
Ik zou het graag op een lamp van 12V willen aansluiten maar ik vraag me af of de lamp het gewoon zal doen of ik niet de acculader schade aanbreng.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Het is helemaal afhankelijk van het type acculader, de simpele soorten leveren een hogere spanning dan 12 V om te zorgen dat er genoeg stroom naar de accu gaat om te laden. Een klein 12 V lampje kun je hiermee makkelijk kapot krijgen, voor de lader kan het geen kwaad. Een acculader met elektronische regeling zal waarschijnlijk geen stroom leveren omdat hij controleert of er een accu aangesloten is. De lader is hoe dan ook veilig, de lamp niet altijd. Toegevoegd na 4 minuten: Een manier om de lamp veilig te laten branden op de acculader zou kunnen als je tegelijkertijd een 12 V accu aansluit: de lamp krijgt dan nooit veel meer dan 12 V en de acculader levert netjes stroom waar accu en lamp mee werken.

Dit kan gewoon en er zal geen schade optreden. Een acculader is beveiligd, zodat deze niet te heet wordt (meestal zo'n 15 tot 20 ampere). Een lampje van 12 volt 60 watt vraagt een stroom van 60:12=5 ampere.

Ja het kan en zal ook weinig problemen opleveren wat betreft de lampen. Je zit alleen met het gegeven dat je enorm veel stroom verlies hebt.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100