Is het verstandig om een horloge stil te zetten als je het niet gebruikt en het gewoon weer bij te stellen als je het wel weer wilt gaan gebruiken?

Je zet het dus stil op de bekende manier; door het knopje er een stukje uit te trekken. Als je dit doet gaat de batterij dan langer mee? Of is dit niet goed voor het horloge en het uurwerk? Ik heb een Profuomo classic quartz met serienummer PCHA00135A.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
11.2K

Antwoorden (4)

Dat maakt niets uit. Je ontgrendeld de qijzers van het mechanisme. Verder wordt er niets stop gezet. Wellicht gaat je horloge iets langer mee omdat de wijzers niet hoeven te draaien. Maar aangezien aan batterijtje jaren meegaat, zal je dat niet zoveel opleveren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vroeger werden horloges van minder sterk materiaal gemaakt en waren vaak niet stofdicht. Dus toen werd aangeraden om ze stil te zetten vanwege slijtage .... en bij voorkeur in de juwelendoos te leggen om stofvervuiling tegen te gaan. Nu maakt het eigenlijk niks meer uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee,volgens mijn horlogeboer is dat verkeerde zuinigheid.
Daarbij gaf hij aan,dat bij hem een batterijtje,dat minstens een jaar en soms veel langer mee gaat, bij hen slechts 5 euro kost.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hierdoor blijft het batterij werken, dus maakt het niet uit. Het beste is om de batterij eruit te halen. Als dit niet mogelijk is bij je horloge: als je hem kocht had je misschien een klein plastiekje zitten dat je eruit moest trekken. Dan past werkte hij. Als je dit hebt bijgehouden, doe je dit er gewoon terug in. Dan stopt de batterij met werken.
Het is dus niet verstandig om het horloge stil te zetten door het knopje eruit te trekken. Want het heeft geen nut.