Waarom werkt 't ene DIN-keyboard wel op een USB-poort maar de andere weer niet?

Dat doe ik dan met een adaptertje van DIN naar PS2 en weer van PS2 naar USB. Met dezelde PC en tussenstukjes werkt 't wel met 't ene DIN-keyboard, maar nu net niet met deze ene die zo lekker typt (lekkere klik ipv doffe aanslag zoals nu altijd gebruikelijk is)... Hij wordt wel gedetecteerd en Windows(XP) geeft ook geen fouten, maar aan de regelmatig gek knipperende lampjes (CAPS, SCROLL, NUM) is al te zien dat er iets mis is bij deze Chicony KB5191. 'T is ook niet zo dat ie niet meer werkt op een antieke DIN-PC.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (2)

Weet je zeker dat de PS2 naar USB adapter ook voor toetsenborden is en niet voor PS2 muizen? PS2 aansluitingen kunnen meestal niet 'on the fly' worden aangesloten en de pc moet dan worden herstart.

Evt. is het spanningsniveau of stroomverbruik van het DIN-toetsenbord groter dan dat door de USB-via-PS2 geleverd wordt?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hmm... Daar zeg je iets. Ik mpet ergens een USB-splitter hebben zodat je de spanning van 2 USB-poorten op één apparaat kan zetten (deze was bedoeld voor een externe schijf, maar wie weet...).
Ga ik proberen!
En verder weet ik inderdaad zeker dat 't er eentje is voor 't toetsenbord - 't is nl. een muis/keyboard-combi adapter met een groen en paars stekkertje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is dat niet gelijk het probleem? Ik kan me vaag wat met NT herinneren... (zonder USB, maar wel combi PS2-muis + DIN-toetsenbord+PS2 adapter waarbij het toetsenbord ook niet altijd werkte... ).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nu ik er over nadenk, ligt het waarschijnlijk aan het toetsenbord zelf (weerstand of diode hier, kabeltje daar).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar hij doet 't wel op de antieke PC (zonder tussenstekkertjes).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, daar zijn alle 5 (?) pootjes ook aangesloten. Via je verloopstekker welicht niet.
Standaard is niet zo standaard als we allemaal wel eens denken. De reden dat het niet altijd werkt komt dus vanwege het niet altijd naleven van de standaarden.
Gelukkig gebeurt dit steeds minder, koop een beetje bekend merk en in de regel werkt het dan wel goed.