Waarom draaien al mijn cassettebandjes kapot?

We willen graag wat oude cassettebandjes op cd overzetten maar onze cassettespeler draait de lint uit de bandjes. Ook andere cassettespelers lukken niet. Ik heb veel bandjes geprobeerd, maar op de verschillende cassettedecks draaien ze allemaal stuk... wat is er aan de hand?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
13.3K

Het beste antwoord

Een cassettebandje wordt in een cassettespeler door twee verschillende mechaniekjes bewogen:

De band wordt met constante snelheid van de afwikkelhaspel getrokken door de toonas met de aandrukrol, de band moet dan weer opgerold worden door de opwikkelhaspel.

Deze opwikkelhaspel wordt aangedreven via een slipkoppeling omdat de haspel niet altijd dezelfde snelheid draait: als het haspeltje leeg is moet hij veel sneller draaien om de band met 4,75 cm/s op te wikkelen dan wanneer de haspel bijna vol is omdat de omtrek van de rol tape dan veel groter is dan in het begin.

Het opwikkelmechanisme doet het dus niet, dat kan twee oorzaken hebben: óf de slipkoppeling slipt te makkelijk, óf de aandrijfsnaar die de slipkoppeling laat draaien is gebroken door veroudering van het rubber.

Controleer of de spindel van de opwikkelhaspel draait als je zonder cassette de speler laat draaien, dan zie je gauw genoeg wat er aan de hand is.

Als op meerdere spelers hetzelfde gebeurt dan draaien de cassettes zelf kennelijk te stroef zodat de slipkoppeling blijft slippen.
Je kunt dan de bandjes soepeler maken door ze eerst een aantal keren helemaal heen en weer te spoelen met de snelspoel toetsen van de speler voordat je ze probeert af te spelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ik de cassettedeck aanzet dan draait het rubberen wieltje en het ijzeren dingetje daarboven ook. (ik vermoed dat het ijzeren staafje het opwikkelmechanisme is?) De tape loopt vast tussen het rubberen wieltje en het plastic staafje. Het bandje loopt wel maar de tape komt niet meer terug in het bandje.
Wel typisch dat het bij 3 cassettespelers al mis gaat.... nu zijn alle drie de cassettespelers al heeeeeel lang niet meer gebruikt, misschien is dat het probleem? Hij pakt geen enkel bandje, ook niet na herhaaldelijk spoelen met de hand.
paulus811
12 jaar geleden
Draaien de spoelen (die door de twee gaten van het bandje gaan) wel? Zo niet, dan zal de snaar vergaan zijn na zoveel jaren, of is de spanning eraf en zul je de snaar moeten vervangen. Dat het bij meerdere gebeurt is wel typisch maar vrijwel niemand gebruikt meer een cassettespeler. En rubber (de snaar) vergaat na lang niet gebruiken en door uitdroging.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De cassettedeck is zwart dus kan er niet doorheen kijken... zal straks eens met een lampje er in proberen te schijnen en kijken.... wordt vervolgd
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het metalen asje met de aandrukrol trekt de band uit de cassette, het dikke plastic asje dat door het haspeltje van de cassette steekt moet ook draaien om de band weer op te wikkelen.
Zoals Paulus al aangeeft (en ik hierboven ook al antwoordde) kan een gebroken snaartje de oorzaak van de storing zijn.
Er is nog één andere oorzaak die ik kan bedenken en dat is de aandrukrol.
Het rubber van de aandrukrol kan in de loop der jaren kleverig geworden zijn zodat de band door de rol wordt meegenomen.
Probeer dan met spiritus het rolletje zo goed mogelijk te reinigen en weer te drogen, wellicht dat de bandjes dan wel weer netjes afgespeeld kunnen worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat het inderdaad de snaar is die stuk is... heb met een fel lichtje geschenen door het zwarte glas en zie dat er slechts één radertje draait als er iets wordt afgespeeld. Gevolg: tape wordt wel afgewonden maar niet opgewonden.
Wel toevallig dat het dan bij alledrie de cassetespelers het geval is. Vast ouderdom denk ik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er hoort er maar eentje te draaien: De opwikkel-as. De as waar de tape vanaf wikkelt draait automatisch mee. Zoals koosknip al zegt: spoel de tape eerst eens een keer of twee helemaal heen en weer..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hmm... doorspoelen of terugspoelen-functie doet het niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als doorspoelen (FFWD) het niet doet dan is de aandrijving van het opwikkelhaspeltje defect, dus inderdaad een kapotte snaar.
Als zowel voor- als achteruitspoelen niet meer werkt dan zullen er nog wel meer snaartjes vergaan zijn.
Misschien kun je het ergens laten repareren, maar slimmer is het om een cassettespeler met USB aansluiting te kopen, daarmee kun je gemakkelijk de muziek op je computer overzetten.
Voor € 49 te koop bij de Kijkshop.
http://www.kijkshop.nl/product/28033/4775-4805-4815/beeld-en-geluid/geluid/portable-radio/cd-spelers/ion-usb-audio-cassette-speler/
paulus811
12 jaar geleden
goeie tip koos, al vraag ik me af wat er na al die jaren uberhaupt nog op de bandjes staat. Doordat de magnetische laag tegen elkaar ligt, vervaagt datgene dat op cassette staat. Als het 'gewoon' muziek is, zou ik liever de digitale versie opzoeken in itunes of spotify.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
goed idee Koosknip, thanks! Ik denk dat ik zoiets maar moet overwegen. Het gaat hier om een aantal bandjes met geluidsopnamen van vroeger... wel interessant en bijzonder genoeg om te behouden voor ons. Ook bandjes met bv doopdienst en liedjes die wij inzongen vroeger. Ik denk dat dan inderdaad de boel gewoon stuk is. Repareren... tja, is dat het waard? Kan dan toch beter iets kopen of van iemand lenen. Komt wel goed. Bedankt allemaal voor het meedenken!
paulus811
12 jaar geleden
en natuurlijk een dikke plus voor koos. Leuk om terug te meimeren naar het cassettetijdperk!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor het meedenken en de tips!

Andere antwoorden (1)

Cassettebandjes 'plakken' na verloop van tijd aan elkaar. Ga je ze na jaren weer gebruiken dan wordt er zo hard aan de tape getrokken dan deze breekt. Ook kunnen de rubberen rolletjes in de speler vettig zijn. Deze kun je reinigen met een wattenstaafje die je in spiritus hebt gedoopt. ALs je er een kunt vinden, kun je de bandjes eerst helemaal doorspoelen met een handwinder. Ook kun je een beginnetje maken door een potlood in een van de gaatjes te steken en heel voorzichtig een stukje te spoelen.

succes.
paulus811
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
tnx voor de tips! Ik zal de rolletjes eens proberen schoon te maken.... De tape breekt niet maar draait alleen in het cassettedeck.