LED's zijn dimbaar, maar als je het dimmen doormiddel van het regelen van de stroom door de LED doet dan zal het gedrag niet lineair zijn: bij twee maal zoveel stroom heb je niet twee maal zoveel licht.
LED's worden meestal gedimd door ze snel te laten knipperen en daarbij de aan/uit verhouding te variëren.
Het knipperen is zo snel dat je het met het oog niet ziet, maar de helderheid zie je dus wel toe- of afnemen met een grotere of kleinere "aan" periode.
LED-verlichting op 230 V is door deze eigenschappen niet met een gewone huis-tuin-en-keuken dimmer te dimmen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom wist ik al van te voren dat er van jou zo'n helder antwoord zou staan? Plusje maar weer!