?Een straalkachel is aangesloten op de netspanning, zie verder info:

Een straatkachel is aangesloten op de netspanning het elektrische vermogen is ingesteld op 1,5 Kw.
Het snoer van de straalkachel is 5 meter en heeft een weerstand van 0.011 Ohm per meter. Hoe groot is dan de warmteontwikkeling per seconde in het snoer?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Bij een netspanning van 230 V loopt er een stroom van 1500/230 = 6,52 A
De totale weerstand van het snoer (heen en terug!) is 10 x 0,011 = 0,11 ohm.
Over deze weerstand staat een spanning van 0,11 x 6,52 = 0,72 V, het vermogen is dus 0,72 x 6,52 = 4,68 W.
Er wordt dus per seconde 4,68 Ws of 4,68 J aan warmte ontwikkeld.

Toegevoegd na 1 uur:
Let op de hoofd- en kleine letters die je in jouw berekening gebruikt: het vermogen is 1,5 kW (niet Kw)
Voorvoegsels van eenheden zijn vaak met kleine letters, Eenheden zelf vaak hoofdletters.
Meer info:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom gaat het twee keer door het snoer? De elektriciteit gaat toch maar één kant op!?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het snoer heeft twee aders, de stroom loopt vanaf één stekkerpen naar de straalkachel en vandaar weer terug naar de andere stekkerpen om de stroomkring rond te maken.
Overigens los van het feit dat de stroom in een gesloten circuit loopt maakt het lichtnet gebruik van wisselstroom die 50 maal per seconde van stroomrichting wisselt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als in het vraagstuk bedoeld wordt dat de totale weerstand van het snoer 0,011 per meter is, dan moet je voor de weerstand 0,055 ohm invullen, de uitkomst wordt dan de helft lager.
Ik heb bij mijn antwoord nog een plaatje van een stroomkring toegevoegd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankje wel!!