Hoe kan het stopcontact soms "vonken" als je een stekker erin steekt?

Soms zie je een blauwachtige vonk en knettert het zelfs een beetje als je een stekker in het stopcontact steekt.
Hoe komt dat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
55.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, ik ook. Soms denk ik dat dat gevaarlijk is. Ik schrik er soms zo van.

Het beste antwoord

Je krijgt het op het moment dat je apparatuur in het stopcontact prikt die [ev tijdelijk] veel stroom verbruiken. Te denken valt aan de stekker van een laptop met trafo. De trafo hefet een paar miliseconden lang een boel stroomnodig om ‘op spanning’ te komen. De extreem hoge stroom (Ttot meer dan 16ampere soms!) kan dan vonken, omdat je de stekker niet gelijkmatig met beide polen in verbinding hebt; Dat vonkt.

Toegevoegd na 15 minuten:
dank aan jelle sorry was ik vergeten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als het vonken gebeurt bij het insteken dan is waarschijnlijk de klem in het stopcontact die verbinding met de stekkerpen moet maken gedeeltelijk verbrand, door slecht contact zal de stroom niet rechtstreeks van metaal op metaal overgaan, maar soms even door een dun laagje lucht zodat een vonkoverslag plaatsvindt.
Bij het uittrekken van een stekker kan het wat vaker voorkomen, omdat dan de stroom die je onderbreekt nog even door de lucht probeert te blijven stromen totdat de afstand tussen klem en stekkerpen te groot wordt.
Het is overigens altijd een slecht teken als je een vonk trekt met jouw stopcontact: het wil zeggen dat de schakelaar op het apparaat dat je aansluit reeds ingeschakeld is terwijl je de stekker verbindt.
Je misbruikt dan het stopcontact als schakelaar zodat de optredende vonken de klemmen van het stopcontact en de stekkerpennen zullen verbranden.

Toegevoegd na 2 minuten:
De bij het andere antwoord genoemde laptopvoeding heeft helaas geen eigen schakelaar zodat daar het vonkeffect inderdaad soms onvermijdelijk is.
Het beste is de stekker zo snel mogelijk in te steken zodat de tijd dat vonkoverslag gebeurt zo kort mogelijk is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze zijn niet gevaarlijk en komt heel veel voor. Je zal er niets van voelen. De massa van dit soort vonkjes is dus danig laag dat de energie in de vonk niet genoeg is om jou te branden.

Je krijgt het op het moment dat je apparatuur in het stopcontact prikt die (evt. tijdelijk) veel stroom verbruiken. Te denken valt aan de stekker van een laptop met trafo. De trafo heeft een paar miliseconden lang een boel stroomnodig om ‘op spanning’ te komen. De extreem hoge stroom (Tot meer dan 16ampere soms!) kan dan vonken, omdat je de stekker niet gelijkmatig met beide polen in verbinding hebt; Dat vonkt.

Met dank aan jelle