Ik heb dimlichten op mijn kamer en die knipperen hoe komt het en hoe voorkom ik het

Het zijn 3 lapjes en als ik die feller of donkerder zet gaan ze vaak knipperen. Dan moet je de hele tijd weer een beetje harder en zachter doen tot het stopt. Wat is dat en hoe zorg ik er voor dat het niet meer kan gebeuren

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (2)

De dimmer moet in de eerste plaats geschikt zijn voor het type van de gebruikte lampen en daarbij moet ook het vermogen (in Watt) overeenstemmen, anders werkt het niet goed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hoi Joepgruter,

de dimmer zelf gebruikt ook energie, dat haalt hij uit de stroom die hij moet dimmen.
als er minder stroom is, (de lampjes branden laag) dan is er ook minder stroom voor de dimmer zelf.
als dat te weinig is, kan hij niet goed meer werken.
dat merk je aan het knipperen, vaak onregelmatig knipperen.
als je de lampen feller zet, vloeit er meer stroom, en dan is er ook meer stroom voor de dimmer zelf.
dan doet hij het weer goed.

oplossing:
neem iets grotere lampjes, of zet er een 4e lampje bij .
probleem opgelost.

je kan ook de dimmer zodanig ombouwen, dat hij eigen voeding heeft. dan kan je zelfs met één lampje keurig dimmen.
dat vereist wel enige kennis van dimmers.

veel suc6
groeten, Dré