Kan ik het rode LED lampje van de dimmer van een klik aan klik uit systeem uitschakelen ?

Ik heb een stekkerdoos dimmer, (type ACD-300, max. 300 Watt) en wil het LED- lampje dat blijft branden als de dimmer in een stopcontact zit aangesloten, uitschakelen.

Het kost onnodig veel stroom met zoveel dimmers die ik heb. Scheelt kosten, maar kan het ook?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.8K

Het beste antwoord

Je zou ze kunnen uitschakelen door één van beide pootjes door te knippen.
Het heeft echter geen enkele zin, het verbruik van een LED-lampje is minder dan 0,1 W.
De stroomkosten zullen op jaarbasis per lampje 0,8 kWh kosten, dat is dus minder dan € 0,25.
De schakeling zelf gebruikt, zolang hij op een stopcontact aangesloten is waarschijnlijk al minstens 10 x zoveel.

Toegevoegd na 11 minuten:
Berekening stroomkosten: LED trekt bijvoorbeeld 40 mA bij 2,5 V - vermogen is dan 100 mW (in de praktijk meestal nog veel lager)
0,1 W x 24 uur x 365 dagen = 876 Wh = 0,876 kWh
kosten per kWh afhankelijk van stroomaanbieder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Wellicht is het beste om een van de pinnetjes waarmee de LED vast zit los te solderen of evt allebei. Ik verwacht dat je er geen problemen mee zult krijgen en inderdaad een klein beetje stroom zal besparen.

Voordeel van solderen t.o.v. een pinnetje losknippen is dat het weer wat makkelijker te repareren is voor het geval de dimmer toch gaat protesteren en/of je de boel weer in originele staat wil terugbrengen.

Meeste energie zal je waarschijnlijk besparen door een stekkerdoos met schakelaar te gebruiken zodat de rest van de elektronica in de dimmer ook geen energie kan verbruiken.

Evt. kan..... zo'n led-je haast rechtstreeks uit het net gevoed worden, de dimmer van het net loskoppelen is dus zeer te adviseren als je er mee aan de slag gaat.