Hoort een auto accu een zacht knetter geluid te maken tijdens het opladen?

Ik heb een 90 ampere auto accu die ik aan een net aangeschafte accu lader heb gehangen. Aan de linker kant, waar de min aansluiting zit, knettert hij zachtjes maar constant aan de zijkant. Is dit normaal?

Toegevoegd na 57 minuten:
Wat toelichting op basis van de antwoorden: Het is een zacht pruttelend geluid dat constant is en licht doet denken aan elektrisch geknetter.

Er is geen sprake van vonkjes, en de accu hangt nu al zo'n 16 uur op deze manier aan de lader. Hij is nog niet opgeladen echter, ik heb de lader op 12v Slow gezet, en het is een dubbelbrede accu. "Marine Heavy Duty" als iemand dat iets zegt.

Ik heb hem in een ruimte staan met het raam open.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
18.1K

Het beste antwoord

Het kan zijn dat er een beetje overgangsweerstand bij de accupool zit, je kan dan soms de ratel horen die veroorzaakt wordt door de pulserende gelijkstroom die de lader levert.

Toegevoegd na 1 uur:
Het pruttelende geluid zal het ontsnappen van belletjes waterstof en zuurstof zijn, hoe verder de accu geladen is, hoe meer knalgas ontstaat.
Als de accu geheel vol is zal alle stroom alleen nog maar gasbellen opleveren en geen lading toevoegen.
Op de lange duur zal het peil van het accuzuur dalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Nee, dat hoort niet!
Misschien eerst de polen goed schoonmaken zodat de laadklemmen goed contact maken. Er mogen tijdens het opladen nooit vonkjes kunnen onstaan omdat z.g. knalgas kan ontstaan wat zéér explosief is....

Toegevoegd na 1 uur:
Tja..., pruttelen is iets wezenlijk anders dan knetteren! Pruttelen is normaal tijdens het laadproces. (n.a.v. de toevoeging)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er ontstaan wel gasbelletjes die je kunt horen ontsnappen aan het vloeistofoppervlak, maar ik zou dit geluid niet als knetteren omschrijven; eerder een soort ruis zoals bij een glas koolzuurhoudend water.
Dit is wel normaal maar het klinkt niet als knetteren.
Het gas is explosief dus laad altijd op in een geventileerde ruimte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja,dat is normaal. De accu van mijn motor doet dat ook. Stinkt ook een beetje dus goed ventileren! Hoe beter hij is opgeladen hoe minder het nog knettert
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, een accu kan tijdens het opladen geluidjes maken. Ik heb het ook gehoord tijdens het opladen van scheepsaccu's van 200 AMP. Ik vind het meer een zacht borrelend geluid, dat ontstaat door luchtbelletjes in de accuvloeistof. En op mijn werk hebben wij een accuwagen, die we 's avonds op de lader zetten. Dan hoor ik het ook.