Waarom krijg je geen schok van een electrische gitaar?

Hij is van metaal, en op de elementen staat toch spanning? Of mis ik nu iets?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.4K

Het beste antwoord

Je krijgt onder normale omstandigheden geen schok van een elektrische gitaar omdat de kabel die naar de versterker loopt geen gevaarlijke spanningen voert.

Toegevoegd na 4 minuten:
De kabel voert de uiterst kleine wisselspanning die door de gitaarelementen wordt opgewekt naar de ingang van de gitaarversterker.
De versterker versterkt de kleine spanning en zet het met behulp van de spanning uit het lichtnet om in stroom waar een luidspreker op kan werken.
Het signaal van de elementen is zelfs zó zwak dat de kabel een speciale afscherming heeft om invloeden van buitenaf tegen te houden.
Als deze afscherming niet goed werkt dan kun je bij slordige gitaristen dan ook allerlei brom en kraakgeluiden door hun gitaarspel heen horen.

Toegevoegd na 7 minuten:
Er staat dus geen spanning op de elementen, de zeer kleine spanning die met de elementen wordt opgewekt wordt naar de ingang van de versterker gevoerd.
Orde van grootte: 10 mV - 1 V (minder dan een penlight)

Toegevoegd na 9 minuten:
Toch zijn er wel gitaristen door elektrocutie om het leven gekomen, maar dat was dan altijd te wijten aan verkeerd aangesloten of defecte apparatuur.

Toegevoegd na 14 minuten:
Hierbij nog even wat (Engelse) tekst over gitaristen die geëlektrocuteerd werden:

Leslie Harvey of the Scottish band Stone the Crows in fact was electrocuted on stage in a Swansea, Wales club on May 3rd, 1972, but not by a guitar. The culprit was a microphone that wasn't grounded (in contrast to the unfortunate Les Harvey, who was). The mike had been plugged into what presumably was an improperly wired amplifier providing an energized connection to the mike cable shielding. While probably the most spectacular and widely publicized case of musically-related electrocution, this isn't the only one. Guitarist John Rostill of The Shadows was electrocuted in 1973 while playing his bass guitar in his basement studio, and former Yardbird Keith Relf reportedly bought it while plugging in his electric guitar in 1976.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"werk al jaren in de geluidstechniek "...
Weet je misschien wat magnetisme tegen houdt? Van laten we zeggen je pick up pooltjes. Of gaat dat overal doorheen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het magnetisme van de pooltjes van een gitaarelement gaat inderdaad door de lucht naar de stalen snaren van de gitaar.
We hebben het hier over permanente magneetjes, het wisselveld dat door de kleine stroompjes in de spoeltjes van het element wordt opgewekt is onmeetbaar klein omdat de stroompjes door de hoge ingangsimpedantie van de versterker verwaarloosbaar klein zijn.
Door een beetje permanent magnetisme is nog nooit iemand geëlektrocuteerd, zelfs niet door veel sterkere permanente magneten zoals bijvoorbeeld in de luidsprekers van de gitaarversterker.
Andere effecten van magnetische wisselvelden zijn op z'n minst zeer discutabel, een popmuzikant begeeft zich normaliter op een podium waar honderden andere oorzaken van dergelijke velden aanwezig zijn dan de elementjes van z'n gitaar, híj maakt zich er niet druk om.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nog afgezien van het feit dat een elektrische gitaar voor het grootste deel niet van metaal gemaakt.

Andere antwoorden (1)

Het "pick-up" element stuurt normaal gezien een superkleine spanning naar de versterker in plaats van andersom.

Als.... er door een stomme fout toch veel spanning op de snaren komt te staan is het levensgevaarlijk.
De spieren van je onderarmen zullen nl. automatisch reageren. Handen sluiten kan je met veel meer kracht als openen en het loslaten van de gitaarhals kan daardoor onmogelijk worden.

Normaal gezien staan de snaren, elektrisch gezien, echter compleet los van de hele installatie. De trilling van de metalen snaren worden elektromagnetisch opgepikt door het element en er staat 0-volt op de snaren zelf.