Computer opschonen?

Ik heb een heleboel bestanden op mijn computer staan waar ik misschien 70% nauwelijks of niet van gebruik. Ten eerste vind ik het zonde om mijn opslagruimte daaraan te verspillen en daarnaast maakt het mijn computer ook langzaam en onoverzichtelijk. Ik heb al eerder een system reboot? gedaan, en dan is alles eraf gegooid. Heeft toen wel geholpen maar was veel moeite om belangrijke programma's en bestanden terug te krijgen.

Ik zoek een eenvoudige manier om snel alle overbodige troep eraf te gooien. Het mooiste zou nog zijn als ik een lijst had met ALLES (dus niet alleen software) wat er op mijn computer stond, en vanuit daar kon verwijderen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (8)

Schijf opruiming helpt ook. Losse bestandjes ben ik wat huiverig voor om te verwijderen. Volgens mij zijn 'dll' bestanden nodig voor meerdere programma's. En voor de rest gewoon wat software weg mikken wat je niet gebruikt. Meer weet ik eigenlijk ook niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bestanden kun je selecteren en dan delete
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ohww ik wist niet dat je bestanden kan deleten!! van mij een min
je kunt beginnen met het programma ccleaner te downloaden. en dan een paar keer goed scannen. verder is het belangrijk dat je via software alle programma's die je niet of nauwelijks gebruikt ook verwijderd. Maak je bureaublad zo leeg mogelijk, daarmee bedoel ik, bijvoorbeeld geen losse foto's of word bestandjes erop laten staan.
Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vanuit je menubalk klik je op extra en vervolgens onderin op Internetopties. Van hieruit kun je jouw computer helemaal opschonen en ontdoen van oude bestanden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Koop een paar geheugensticks en dump het hierop. Wel even noteren waar je wat op elke stick hebt gezen. Die sticks kosten niet veel tegenwoordig en hoeven niet zo groot te zijn als je ze selectief invult met gegevens/ bestanden. Zo heb ik bijv. jarenlange oude mail, waarvan je nooit weet of je het niet eens nodig hebt op een 2GB stickje staan. Dit scheelde al veel ruimte op mijn schijf/

Toegevoegd na 14 minuten:
Je kunt ook een onderhoudsprogramma downloaden die alles opspeurt en waar je selectief kunt laten scannen op dubbele iconen, tijdelijke bestanden, registerfouten, ad-/malware, dubbele bestanden enz. Zelf heb ik hiervoor ;
Advanced system care.
http://www.iobit.com/nl/advancedsystemcareper.html

Ik had eerst de gratis versie gedownload en was zo tevreden dat ik nu al weer lange tijd geleden de pro versie heb gekocht voor een aanbiedingsprijs die weinig was. Maar ook 'Tune up utilities'is een goed programma hiervoor. Regelmatig even laten scannen en hij ruimt dat op wat jij wilt en defragmenteert ook daarna.
12 jaar geleden
Probeer een van de volgende programma's: 1. CCleaner
2. Rovio Unistaller
3. HijackThis

Toegevoegd na 2 uur:
*Revo Unistaller
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oude bestande verwijderen zal je computer niet vlugger maken maar enkel uw vrije ruimte op de HD vergroten. Wel eerst met Ccleaner alle oude tijdelijke bestanden opkuisen en met hetzelfde programma uw register herstellen. Gratis download op http://www.piriform.com/ccleaner/download/standard
Daarna uw schijf defragmenteren met het eveneens gratis programma Defraggler, ook van Periform en Nederlandstalig. Gratis download op http://www.piriform.com/defraggler/download/standard
Dit defrag programma is beter dan de defrag van Windows. Met de defrag van W7 had ik maar 30% vrije ruimte op 221GB, met defraggler 45%.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op het internet zijn veel gratis en ook betaalde programma's die je helpen met het opschonen van je computer. In mijn ervaring werken de gratis programm's ook prima. Ashampoo WinOptimizer en CCleaner zijn twee goede programma's die helpen om je pc weer op te frissen. Ook geven deze programma's een overzicht welke software verwijderd kan worden. Daarnaast geven ze ook inzicht in software die stiekem op de achtergrond meedraait maar welke ten koste gaan van de snelheid van je computer.