Kan ik deze 3.6V NI-MH staafbatterij laden met een 5V DC transformator?

Ik heb een NI-MH staafbatterij uit een LED looplamp gehaald, ik vraag me af of ik deze met een 5V DC transformator kan opladen i.v.m. Overlading. De capaciteit van de batterij is 1000mAh. En de transformator die ik gebruik is een oude PSP oplader waar ik twee draadjes aan heb gesoldeerd

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.4K

Het beste antwoord

4,3 volt maximum. Het zou wel gaan ,maar dan moet je de laadtoestand blijven in het oog houden om overladen te vermijden

Toegevoegd na 2 minuten:
zet er een diode achter en je komt op die 4,3 volt. Over een diode staat ongeveer 0,7 volt
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ok bedankt, maar een mijn diode geeft 50 ohm weerstand, laat die 50 ohm die 5v 0,7v zakken dan?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ohm'sche weerstand moet je geen rekening mee houden .
elke diode is geschikt voor dit.
Voor zwaardere toepassingen is het wel nodig .
Aantal wattage in uw toepassing bv.
Deze batterij laden gebeurt maar met enkele milliampere's
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
wel in doorlaadrichting zetten natuurlijk
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En als ik er dan twee diodes tussen zet? Dan krijg ik 3.6 volt. En dat is precies het voltage van de batterij.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
een batterij die geladen is heeft een 20 % meer aan spanning. Als je laad met 3,6 volt dan blijf je 3,6 volt houden. Dus altijd laden met 20 % meer. Een autobatterij heeft 12 volt + 20 % = 14,4 volt max als voorbeeld.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ok, zeer bedankt!

Andere antwoorden (2)

Je moet heel voorzichtig zijn met Li-ion accu's: ze kunnen heftig exploderen en brand veroorzaken. Op YouTube zijn filmpjes hierover te zien, ik zou het niet proberen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sorry, maar ik had het niet over een li-ion accu maar over NI-MH ( nikkel metaal hydride)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet aan beginnen.
NI-MH zijn zo'n beetje de moeilijkste baterijen om op te laden. (Zeker voor zelfbouw)
Hier wat info:
http://www.powerstream.com/NiMH.htm
Dat kan want een Ni-MH batterij heeft +/- 1,4 Volt meer nodig dan zijn celspanning bij 20 °C.
In uw geval dus 3,6+1,4= 5 Volt.
Ook in dit specifiek geval de temperatuur in het oog houden, die zou maximaal LICHTJES warm mogen worden.
NIET langer dan 12 h opladen en voor de veiligheid dit best gedurende de dag doen zodat u het proces kunt bewaken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor u antwoord!