Kan ik deze 3.6V NI-MH staafbatterij laden met een 5V DC transformator?

Ik heb een NI-MH staafbatterij uit een LED looplamp gehaald, ik vraag me af of ik deze met een 5V DC transformator kan opladen i.v.m. Overlading. De capaciteit van de batterij is 1000mAh. En de transformator die ik gebruik is een oude PSP oplader waar ik twee draadjes aan heb gesoldeerd

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

4,3 volt maximum. Het zou wel gaan ,maar dan moet je de laadtoestand blijven in het oog houden om overladen te vermijden Toegevoegd na 2 minuten: zet er een diode achter en je komt op die 4,3 volt. Over een diode staat ongeveer 0,7 volt

Je moet heel voorzichtig zijn met Li-ion accu's: ze kunnen heftig exploderen en brand veroorzaken. Op YouTube zijn filmpjes hierover te zien, ik zou het niet proberen!

Dat kan want een Ni-MH batterij heeft +/- 1,4 Volt meer nodig dan zijn celspanning bij 20 °C. In uw geval dus 3,6+1,4= 5 Volt. Ook in dit specifiek geval de temperatuur in het oog houden, die zou maximaal LICHTJES warm mogen worden. NIET langer dan 12 h opladen en voor de veiligheid dit best gedurende de dag doen zodat u het proces kunt bewaken.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100