Als ik stroom op mijn dynamo van mijn fiets zet. . . Kan deze dan functioneren als trapondersteuning?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.5K

Het beste antwoord

Met wisselstroom kan een dynamo als synchrone motor werken, met gelijkstroom uit b.v. een accu kan hij dus niet draaien.

Toegevoegd na 21 minuten:
In Alkmaar was vroeger een fietsenwinkel waar in de etalage fietsen hingen waarvan het voorwiel continu draaide door aandrijving van de dynamo. (NL zaak - bestaat hij nog?)
Ik heb thuis ook geëxperimenteerd met een fietsdynamo aangesloten op een beltransformator en inderdaad het werkte!
Ik moest de dynamo wel een zetje geven, omdat de dynamo bij stilstand alleen heen en weer trilde.
Met een zetje voor- of achteruit bleef de dynamo op een vaste snelheid draaien, maar heel veel kracht ontwikkelde hij niet.
Het vermogen dat een dynamo elektrisch aan kan is ongeveer 3 Watt, dat is dus ongeveer 0,004 Pk.
Je kan dus een heel klein beetje trapondersteuning verwachten mits je een lang verlengsnoer gebruikt en bovendien precies de snelheid aanhoudt die de, als synchroon motor werkende, dynamo wil draaien.
Practisch gesproken heeft het geen nut.

Toegevoegd na 43 minuten:
In de etalage van de NL-zaak draaiden de wielen ongeveer 1 x rond per 2 seconde, deze snelheid zou je lopend makkelijk kunnen bijhouden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Theoretisch zou het moeten kunnen, met een grote dynamo. Echter is dit niet echt handig, aangezien een gestuurde dynamo nooit genoeg toeren draait om jou snelheid te ondersteunen.

Een dynamo is ook niet heel erg efficiënt in stroom omzetten in beweging. De aantrekking tussen de spoelen en de magneten is veel sterker als bij een elektromotor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waar haal je die stroom vandaan? ;-)
Theoretisch zou het kunnen. Maar het rendement is zo slecht dat je daar echt geen of nauwelijks effect van merkt. Je dynamo is zo klein dat het echt alleen maar kleine lampjes kan laten branden, hij is echt niet sterk genoeg om een hele fiets voor uit te krijgen.

Wel leuk bedacht ^_^
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leuk gegeven. Ik denk van niet. Als je trapondersteuning wilt hebben zal de draaikop van de dynamo met kracht tegen de zijkant van de band moeten worden gedrukt anders gaat hij alleen maar slippen. Tevens moet de dynamo de goede kant opdraaien om het wiel aan te kunnen drijven. Verder zal de dynamo binnen niet al te lange tijd doorbrandden en zichzelf vernielen. Dus het antwoord is Nee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helaas is het opwekken van die stroom niet genoeg om de motor aan te sturen van je fiets.
Het is net genoeg om een lampje te laten branden.

Het zou wel wat zijn: oneindige stroom!

Toegevoegd na 31 minuten:
Vergeet het bovenstaande. Ik had je verkeerd begrepen...

Om een dynamo te laten draaien, is dat wisselspanning voor nodig. (dat is ook wat hij afgeeft aan het lampje). En die wisselspanning kan jij niet zomaar krijgen. Een accu (portable) is gelijkspanning.

Daarnaast is het mechanisme van de dynamo te licht. Hij is gemaakt zodat het contact van de dynamo kan draaien bij een zo licht mogelijk aanraking met het wiel. Maar omgekeerd is de wiel te zwaar om te laten draaien door de dynamo. Er kan te weinig mechanische kracht van de dynamo overgebracht worden op het wiel. Ook de motor van de dynamo is te licht.

Dus NEE het kan niet. Doordat:
a) je geen wisselspanning hebt
b) de motor van de dynamo te licht is
c) doordat het mechanische contact met het wiel te licht is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik lees uit de vraag dat de dynamo zelf als motor gebruikt wordt, niet dat de vraagsteller een perpetuum mobile wil scheppen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja inderdaad!