Elektrische apparaten in huis zijn statisch geladen is er een manier omdat af te leiden? Zoals bij een bliksemafleider?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
11.3K

Het beste antwoord

Het effect van statische lading wordt vaak ten onrechte verward met het waarnemen van elektrische lekstroom op de behuizing van apparatuur.

Bij statische (ont-)ladingen voelt men een korte schok bij het beetpakken van een metalen voorwerp.
Het trillende gevoel dat je kan merken bij sommige apparaten als je er losjes langs strijkt heeft te maken met lekstroom.

Tegen statische ontlading helpt een aarding juist niet omdat meestal de lading aanwezig is op het eigen lichaam en de vonk overspringt op het moment dat je hand vlak bij een metalen voorwerp komt.
Het effect komt bij droog weer voor zonder dat het apparaten hoeft te betreffen die met het lichtnet verbonden zijn.

Lekstroom kan daarentegen wel worden afgeleid naar aarde door de metalen omhulling van een apparaat met (rand-)aarde te verbinden.
Als de lekstroom groter is dan 30mA dan zal een aardlekschakelaar de stroom kunnen afsluiten.

Statische lading wordt vaak opgebouwd in een droge omgeving als je bijvoorbeeld over nylon vloerbedekking loopt.
De elektrische spanning op je lichaam kan geleidelijk oplopen tot enkele duizenden volts die in één korte stroompuls ontladen wordt als je dicht bij een groot metalen voorwerp of een geaard oppervlak komt.

Je kan de prik van de ontlading vermijden door met een metalen voorwerp zoals een sleutel in de hand het metaal aantikt, de vonk die het prikkende gevoel geeft zal dan tussen de sleutel en het voorwerp overspringen, de het korte stroompje dat via de sleutel naar je hand gaat voel je niet omdat de stroom te klein is om te voelen.

Als je een gewone spanningzoeker neemt dan kan je het verschil tussen beide effecten zien:
Statische elektriciteit zal een kort flitsje in het neonlampje te zien geven, lekstroom geeft voortdurend licht in het neonlampje.

Toegevoegd na 18 minuten:
In 6e alinea staan een paar slordige tikfouten, sorry daarvoor.
De strekking zal wel duidelijk zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Statische elektriciteit wordt afgeleid op het moment dat een apparaat randaarde heeft, en deze ook daadwerkelijk in een wandcontactdoos (stopcontact) wordt gestopt met randaarde aansluiting.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies wat bovenstaande zegt.

Ter aanvulling, voor wanneer jullie niet weten wat dat is:

Je moet een stopcontact hebben met zo'n metaal contactpuntje boven en onder de 2 gaatjes. Aan het apparaat moet aan de zijkanten van de stekker ook 2 van die metalen contactpuntjes zitten.