Is de wattage in Nederland hetzelfde als op Curacao?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De wattage is afhankelijk van het stroomverbruik van een apparaat, waarschijnlijk bedoel je voltage?

Het beste antwoord

Klok horen luiden, hier is de klepel:
Op Curacao hebben ze een netspanning (voltage) van 110-130V bij een frequentie van 50 Hz.
De stekkers hebben platte pennen, voor Europese stekkers zal je dus een verloopstekker moeten gebruiken.
Hoeveel Watt je gebruikt hangt helemaal af van het apparaat dat je aan wilt sluiten.
Als je een telefoon of computer wilt opladen is er eigenlijk helemaal geen probleem:
moderne voedingen zijn allemaal geschikt voor netspanningen tussen 90-250V en kunnen zowel een netfrequentie van 50Hz (Europa en Curacao) als 60Hz (Amerika) hebben.
Check voor de zekerheid wel even het opschrift op de voeding.

Toegevoegd na 3 minuten:
Apparatuur als haardrogers, flesverwarmers, waterkokers en krultangen kun je beter thuis laten, deze werken niet goed op de lagere spanning, het duurt 4x zo lang voordat ze op temperatuur zijn.
Scheerapparaten zijn óf universeel, óf ze hebben een omschakelaar 110/230.
Vooral niet vergeten terug te schakelen voordat je terugkomt, je blaast hem zo op.

Toegevoegd na 6 minuten:
Een surge-protector is een tamelijk zinloze aanschaf aangezien de laptopvoeding 250V met gemak aan kan en een lagere spanning dan 90V kan sowieso geen kwaad.
Spanningspieken van 250V op een 117V lichtnet komen in de praktijk niet voor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus ik kan mijn laptop daar gewoon opladen, zonder dat ie kapot gaat ofzo?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als op de adapter van de laptop staat dat hij geschikt is voor een ruim spanningsgebied, b.v. 90 - 240V dan kun je die adapter gewoon gebruiken.
Je moet waarschijnlijk wél een verloopstekkertje gebruiken omdat ze op Curacao andere stopcontacten hebben.
Zo'n verloopje zul je ongetwijfeld ook op Curacao kunnen kopen, maar in hier in Nederland kun je ook universele reisstekker-setjes kopen waarmee je op praktisch alle stopcontacten van de wereld kan aansluiten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankje

Andere antwoorden (1)

U bedoelt wellicht de spanning van het elektriciteitsnet.

Het elektriciteitsnet van Curaçao heeft een ander voltage dan het Nederlandse: 110volt/50Hz. Europese apparatuur kun je gebruiken met behulp van een transformator en een verloopstekkertje (overal te koop).
Heb je een laptop bij je, dan verdient het aanbeveling daarvoor een ‘surge-protector’ te kopen, een apparaat dat gevoelige elektronica beschermt tegen spanningspieken en -dalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Weet je waar je een surge-protector kan kopen?