Het lampje geeft een visuele controle-mogelijkheid om de batterij te checken.
Het lampje moet ongeveer elke minuut even knipperen.
Je kunt ook met een testknopje proberen of de batterij nog vol is, maar je kan niet altijd bij een hoog opgehangen melder.

Toegevoegd na 4 minuten:
Als de batterij bijna leeg is zal de brandmelder eens in de paar minuten een piepje geven.
De brandweer is al vaak uitgerukt voor mensen die dachten dat er een vogeltje in de spouwmuur beland was, dus dat is eigenlijk een minder goed idee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een led in een rookmelder is verplicht (volgens de NEN2535) om aan te geven dat de rookmelder is aangesproken (oftewel: in alarm staat).

De situatie waar in een ander antwoord van is uitgegaan, is een hobby rookmelder met eigen accu er in. In professionele systemen zijn de rookmelders niet voorzien van een eigen batterij, maar zijn ze aangesloten op een brandmeldcentrale. Die brandmeldcentrale scant elke paar seconden alle rookmelders in de lus, en op dat moment licht het ledje ook op.

De ledjes moeten in een professionele installatie zichtbaar zijn door de deur (als het een glazen deur is), en als dat niet het geval is moet er buiten de ruimte boven de deur een extra indicator zijn aangebracht (dus zeg maar een extra ledje om aan te geven dat er achter de deur een of meer rookmelders in alarm staan).

Toegevoegd na 1 minuut:
diezelfde ledjes vind je ook op de handbrandmelders (die glaasjes die je in moet duwen of kapot slaan). Ook daar zie je regelmatig een ledje even oplichten, en ook daar brandt het ledje continu als die handmelder is aangesproken (bediend).