Indien een stekker in het stopkontakt zit en er is geen apparaat op aangesloten,verbruik je dan stroom of niet?Zoja,waar blijft de stroom dan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (4)

Dat licht eraan waar die stekker van is een transformator verbruikt meestal wel stroom, deze stroom wordt dan omgezet in warmte.
Bij een stekker zonder transformator wordt er geen stroom verbruikt omdat er geen gesloten stroomkring is
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amadea
12 jaar geleden
Nee, als je het licht ermee aan zet dan is er wél een apparaat op aangesloten. Namelijk een lamp.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat zeg ik toch, als de lamp aan staat verbruikt hij wel stroom
Als het een gewone stekker is van een verlengsnoer dan loopt er geen stroom van de ene pen naar de andere, dan verbruik je dus niets.
Als het een stekkervoeding is van een telefoontje of iets dergelijks dan gebruikt hij, zelfs als de telefoon zelf niet aangesloten is, een klein beetje stroom.
Je kunt voelen waar de energie blijft: de stekker wordt een klein beetje warm.
Hoe warmer de stekkervoeding wordt, hoe meer stroom er verspild wordt.
Moderne stekkervoedingen (klein model, licht van gewicht) zijn zuiniger dan de oudere modellen met een transformator met ijzerkern (lomp model, zwaar van gewicht).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gek hoor, een stekker in het stopcontact zonder apparaat. Heb je het snoer afgeknipt of zo.
Zolang het geen adapter is, dan verbruik je geen stroom.

Enne, stroom die vergaat niet. Dat is een kringetje (stroomkring) en gaat altijd weer terug naar de bron. Zolang die stroomkring er is dus. Met een adapter (trafo) is die stroomkring. De weinige energie die hij verbruikt, wordt omgezet in warmte. Totdat je de adapter gaat belasten met een apparaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, zolang de stroomkring niet gesloten is doordat er bv een apparaat of een lamp aangesloten is wordt er geen energie verbruikt. Als je een tuinslang op de kraan aansluit maar je laat de kraan dicht verbruik je toch ook geen water?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goede vergelijking mat dat water +