Mijn versterker produceert minder geluid dan voorheen. Is het mogelijk dat er iets is doorgefikt waardoor de output veel minder is geworden?

Qua decibellen denk ik dat er nu zeker 10x minder volume uit de speakers komt. (Dus minimaal 10 dB verschil.) Waarschijnlijk nog veel meer.

Ik heb de (nogal oude) versterker nu op zijn allerhoogst staan, maar het volume is dan nog steeds niet bepaald hard (ik heb wel hele grote speakers). Is het niet zo dat als je versterker doorfikt, die dan gewoon helemaal niks meer doet? Als er een componentje doorfikt, doet ie toch gelijk helemaal niks meer? Stel dat er een weerstandje door zou branden. Dan zou het volume toch 100% wegvallen?

Ik verdenk _de speakers zelf_ niet; want het geluid klinkt niet vervormd, haperend, storend of ruisend. Alleen veel zachter.

De versterker is aangesloten op de PC. Het volume binnen Windows staat op zijn allerhoogst. De geluidskaart is niet vervangen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Audio
4.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en jij weet zeker dat jouw oren niet naar de klote zijn en daardoor 10 db minder horen????????
MissBiggie
12 jaar geleden
Wat zullen jouw buren blij zijn ....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Bonniebiker:
Ja, dat weet ik zeker. @MissBiggie:
Mijn buren hebben nog nooit geklaagd, hoor :).
Bijv. na 22.00 doe ik 't ook zeker heel zacht aan, na 21.00 ook al aardig zacht.
Overdag zette ik hem wel eens open, maar het kan niet echt luid meer.

Antwoorden (3)

Sluit eens een MP3 spelertje of zo aan op de versterker, dan weet je zeker of het wel of niet aan de computer ligt. Best mogelijk dat er ergens in je computer toch een of andere volume instelling nit goed staat. (Bij 'mixer' gekeken? Als je Windows 7 hebt dan kun je per draaiende applicatie het volume instellen, en als je master volume hoog staat maar een applicatie heel laag werkt 't nog niet.)

Je kunt ook een koptelefoon op de computer aansluiten (op dezelfde poort waar nu de versterker op zit) en kijken of het geluid dan wel normaal is. Nog een check om te kijken of je computer wel goed staat en waar het probleem precies kan liggen.

En wat voor versterker is het überhaupt?

Het kan ook nog aan de kabels liggen. Probeer eens een andere kabel als je hebt.

Zit er iets als "gain" of zo op je versterker? Of een knopje " _n_ -12dB" of zo?).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Danl voor je antwoord!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank, bedoelde ik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Bij ‘mixer’ gekeken? " Yep. Alles staat maximaal.
Het kan zijn dat de volume van de computer niet op zn hardst staat. Kijk eens bij je geluidsinstellingen of de volume lager staat. Of dat de versterker nog een extra volume knop heeft. Het kan ook nog zijn dat de versterker kortsluiting maakt van de luidsprekerkabels. Kijk of daar kabels bloot liggen of breuken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sinds wanneer is dit begonnen?... Geen nieuwe programma's geïnstalleerd op je pc, die hier wat mee te maken kunnen hebben?

Heb je toevallig ook geen 'effect geluid' ingesteld in windows? Want dan kan het volume ook opeens lager zijn ook al staat alles op maximaal.

Verder zou ik voor de zekerheid de stekkers ook even los koppelen en er weer in doen. Dit om er zeker van te zijn dat er een goed contract is.