Aanvankelijk waren pedometers puur mechanisch; tegenwoordig maken ze meestal gebruik van een elektronische teller waarbij een magneetje aan een hefboompje met een veer een magnetische reedschakelaar activeert bij iedere stap. Het aantal contactsluitingen wordt geteld en op een display getoond.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

wanneer je een stap zet 'trilt' je lichaam mee met het neerkomen van je voet op de grond. Deze trilling wordt 'gevoeld' door de stappenteller.
Stappentellers zijn overigens niet altijd betrouwbaar, lichte stappen worden vaak niet waargenomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een pedometer of stappenteller is een apparaatje dat het aantal stappen telt dat wordt gezet door degene die het draagt. Het geeft dus een indicatie van lichamelijke activiteit, en mits met enig beleid gebruikt, ook een indicatie van de door de drager afgelegde afstand.

Ik heb ook ooit zo'n apparaatje gekregen (actie Becel). Nu twijfelde ik er niet eens aan of ik genoeg liep, want ik heb geen 'zittend' beroep, maar als je zo'n apparaatje hebt, wil je ook wel weten hoe je scoort. Je wilt weten hoe snel je loopt, hoeveel calorieën je vebrandt, etc. Het instellen van dat ding was al een heel gedoe. Want om alle scores goed bij te houden, moet je eerst uitmeten hoe groot jouw 'stappen' zijn. Toen het ding uiteindelijk goed ingesteld was, was de enige min of meer betrouwbare meting, de meting die tijdens een lange wandeling gedaan werd. De rest van de dag wist dat ding, zelfs als ik zat een heleboel stappen te verspringen. Voor een indicatie tijdens een wandeling is het leuk, maar voor de rest onzin. Het is een tijdje 'in' geweest en aangezien ik een echte wandelaar ben, kende ik menigeen die er één had (ook dure exemplaren). Inmiddels gebruikt niemand dat apparaat meer. Ik ken ook niemand die echt enthousiast was over het apparaat.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik gebruik de stappenteller van DSI. Dat is wel een hele leuke manier om ermee om te gaan. De stappenteller laat je contact maken met de DSI en zo weet je niet alleen hoeveel stappen je hebt gezet maar ook wanneer je het meest actief bent. Dat kan je dan weer vergelijken met andere dagen en online