hoe lang duurt het om water te koken in een 12 volt (sigaretten aansteker in auto) waterkoker van 7 cl?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7cl? Dat is wel heel erg weinig he, nog geen half kopje koffie. Je bedoelt zeker 70cl.

Antwoorden (1)

Vermenigvuldig het volume met de soortelijke warmte * temperatuur toename -> energie (J) die je moet toevoeren. Vermenigvuldig 12V met de stroom (bv 10A) -> vermogen (W). Deel de energie door het vermogen -> de tijd (s)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Technisch gezien een goed antwoord, maar ik denk niet dat de vraagsteller dit zo even gaat berekenen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De jacht is mooier dan de vangst, dus geef je iemand vis of leer je hem vissen? Maar goed dan, het is 2011: massa m = 7 (cl) = 0,07 (l) = 0,07 (kg)
soortelijke warmte c = 4000 (J / kg K)
temperatuur sprong T = 100 - 20 = 80 (C) = 80 (K)
Benodigde energie E = m . c . T = 0,07 . 4000 . 80 = 22400 (J)
Stel beschikbaar vermogen P = V . I = 12 . 10 = 120 (W) = 120 (J / s)
Tijdsduur tot het water kookt t = E / P = 22400 / 120 = 186 (s) = 3 (min)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De meeste mensen willen eten, niet jagen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja precies! Steeds meer mensen willen alleen de 3 minuten weten. De vraag is dan of we 100 van de zelfde vragen met iets andere instellingen blijven beantwoorden, of dat we zorgen dat deze mensen dat zelf kunnen? Het wordt namelijk een probleem als het antwoord van 3 minuten ook wordt toegepast voor een iets andere vraagstelling, waarbij het niet meer klopt. De informatie op het internet en in allerlei handige apps zegt vaak weinig over de voorwaarden waarbij het antwoord klopt. Wil je nog steeds alleen het antwoord en niet de berekening?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hmm, iets overdreven antwoord als ik het nu teruglees :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
We blijven gewoon antwoorden en geven daarnaast aan hoe we eraan zijn gekomen. Zo is deze site bedoeld.