Hoe kan ik op een eenvoudige manier erachter komen of mijn weegschaal het juiste gewicht geeft?

De weegschaal bij iemand anders thuis hoeft ook niet goed te zijn.

Toegevoegd na 7 minuten:
De weegschaal heeft een kleine oppervlakte voor alleen je twee voeten. Ik kan niet zoveel producten erop zetten.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
21K

Het beste antwoord

Zet er een kilo suiker of meel op. Liever nog meer, want dan kun je precies zien of de weegschaal goed geijkt is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Met gewichten waar je het gewicht al van op voorhand weet. Of zet er volle flessen water op van 1.5 liter. Paar pakken bloem/suikervan 1kg elk. Er zijn zoveel mogelijkheden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Door iets te gebruiken wat een vast gewicht heeft. Bv een zak kattenvoer van 25 kilo. Zet die op de weegschaal en geeft hij 25 kilo aan, kan je redelijk vanuit gaan dat hij het juiste gewicht aangeeft.
Echter waterdicht is het niet, een weegschaal kan bv een afwijking hebben boven de 50 of 60 kg.

Misschien een oplossing, neem 3 weegschalen, weeg je afzondelijk op deze, en neem het gemiddelde van de uitkomst van de 3 weegschalen. Zit je aardig safe.

Of niet te erg bezig zijn met je gewicht, dat is ook een optie natuurlijk ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En hoe weet je of die goed afgevuld is?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zou wel heel toevallig zijn, als er 25 kilo op de verpakking staat en de weegschaal ook 25 kilo aangeeft, dat deze niet goed is afgevuld. Maar ik schreef ook niet voor niets: Heb je een redelijke indicatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En hetzelfde als voor de suiker: Als het goed is, weegt het voer 25 kg. De verpakking weegt ook wel wat.
Dat kan haast niet.
Een enkele weegschaal geeft exact het juiste gewicht aan. En dan weet je dat nog niet. Er zijn vrijwel altijd kleine (en soms grote) verschillen. Zelfs elektronische weegschalen geven verschillende gewichten aan.
Als je je altijd weegt op dezelfde weegschaal kun je wel goed het verschil in je eigen gewicht bijhouden.

Toegevoegd na 11 uur:
De meest nauwkeurige weegschalen zijn die ouderwetse van de drogist. Met die schuifgewichten. Daar zou je mee kunnen vergelijken. Maar waar vind je die nog?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedenk waar je meerdere dingen van in huis hebt:
Frisdrank, melk, bier...
Weeg in de supermarkt een paar van deze volle flessen tegelijk af. Je krijgt een bon op de gram nauwkeurig.

Stel dat 4 pakken melk van 1 Liter samen 4,103 kg wegen.
5 flesjes bier wegen bijv 1,970 kg. Combineer een hoop flesjes bier en pakken melk op je weegschaal en vergelijk het met het gewicht dat je had verwacht.

Als je bijv 8 flesjes bier hebt tel je dit als 8:5 x 1,970 kg enz

Toegevoegd na 1 minuut:
Plaats zoveel mogelijk op de weegschaal en weeg in de supermarkt meerdere flessen tegelijk af om een correcter gemiddelde te krijgen. De groente weegschalen gaan meestal tot 5-6 kg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zet er iets op waarvan je weet hoe zwaar het is. Bijv. Een emmer water
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een emmer water moet ik ook wegen om het gewicht hiervan te kunnen bepalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een emmer water? Welke? Ik heb er eentje van 10 kilo, eentje van 6 kilo en eentje van 7.04 kilo. :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je gewoon een 25 ltr emmer neemt. Die vul je met water. Moet dus rond de 25 kilo liggen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Metalen emmer of een van plastic? 0.98 kilo per liter water x25 , en hoe weeg ik de emmer dan? Haha, nee hoor, ik snap je punt!
Neem je weegschaal mee naar een plaats waar ze een nauwkeurig geijkte weegschaal hebben, b.v. bij je huisarts.
Vergelijk de aanwijzing van de geijkte weegschaal met die van jou.
Wel eerst allebei de weegschalen op nul stellen bij geen gewicht.
Je kunt op basis van het verschil in aanwijzing bij jouw gewicht inschatten hoeveel procent jouw schaal te veel of te weinig aangeeft.
Dit foutpercentage zal in het algemeen voor alle metingen in de buurt van jouw gewicht gelden.
Ik zou er niet te zwaar aan tillen. ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedenk dat het over het algemeen niet belangrijk is of je 60 of 61 weegt, of 120 of 121. Het gaat erom of je ofwel op hetzelfde gewicht blijft, of afvalt dan wel aankomt. En dat is wel goed te zien als je altijd dezelfde weegschaal gebruikt
12 jaar geleden
Ga naar de huisarts die hebben nu meestal wel een goeie
Laat je daar wegen en dan naar huis en dan met de zelfde kleding weer wegen .